Svar: Julie er gået i sovestrejke!
22. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Sara
Det vil være rigtig godt, hvis du nu begyndte at tilbyde din datter flere små måltider i løbet af dagen og mere mad i hånden, som hun også selv kan sidde og gumle på. Det er netop med til at stimulere hende ekstra, hun skal bruge sig selv både fysisk og mentalt, når hun sidder med noget, sutter på det, opbløder det med spyt, skal forholde sig til smagen osv. og den form for stimulation har hun behov for.
Derudover skal du holde fast i at hun sover rigtig godt om natten i øjeblikket og at dine tanker om at få hende i barnevognen, lade hende kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, blive fyldt op med indtryk osv. er rigtig gode. Det er måden du skal få hende til at sove på i øjeblikket.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tidspunkter ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden - appelsinbåde, fersken, blomme og lignende, vand af kop.
Flaske med mme og sættes herefter op i barnevognen med sele på, trilles en tur og I kigger på verden sammen. Når hun er parat til at sove, så lægger du hende ned, putter hende og triller hjem
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød og fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gnave i selv. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes igen i barnevognen. Hvis du igen må gå med hende, så gør det, kan hun bare puttes er det fint.
Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, evt. lidt flerkornsgrød med frugtmos - det kan være rart for nogen at få lidt mere mættende mad her. Nogle børn er også glade for en flaske om eftermiddagen, men det lyder hos jer som om at den kan springes over og det er helt okay, i forhold til hendes øvrige indtag. Hun indtager lige nu 700ml + det der indgår i grød og mos, så det kan være fint.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes igen brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Begynder i 7 måneders alderen også at få lidt kogte broccoli, blomkål, kartoffelbåde eller lignende at gnave i, får lidt ris med lidt sovs osv. Får således mere og mere af jeres mad, og får mere og mere i hånden og stadig også moset mad. Vand af kop.
Vælling og puttes til natten ca 19.30 som nu
Sen aften/nat: Flaske med mme eller vælling som nu
Med hensyn til sut, så prøv om du kan trække en stofble igennem sutten, så hun sammen med sin sut også har en sutteklud. Det kan gøre det lettere for hende at holde sutten i munden og også lettere for hende at finde sutten og berolige sig selv, når hun mister den i søvne.
Med hensyn til at blive puttet i svøb eller pose, så er det naturligvis problematisk når hun har det med at blive for varm, jeg tænker også at hun jo er så stor nu, at hun skal have lov til at skifte stilling og røre mere på sig og at man ikke kan forvente at hun ligger bomstille, hvor hun bliver lagt :o)
Hvis en dyne ikke er nok til at give hende fysisk ro, så kan du overveje om hun skal have en babysovepose i bomuld, man kan godt købe sådanne poser, som barnet ligger i og hvor der fortsat også er mulighed for at spænde posen fast med selen. Den kan altså have lidt samme funktion som vinterdragten måske har givet din datter ...
Hvis hun slet ikke viser behov for at sove, når du triller med hende, så er det måske ikke nødvendigt lige i øjeblikket. Man er nogle gange nødt til at acceptere at barnet i periode sover mindre end i andre perioder og så længe hun udvikler sig og har det godt, så er det fint.
Prøv at lægge dine ture i barnevognen sådan, at du alligevel skal have handlet, tril ned i supermarkedet, fyld barnevognen op med varer, lad din datter sidde og holde nogle af varer i hånden, kigge på det hele osv. Der er ingen idé i at du holder dig hjemme, lad hende endelig komme med og lad dagen være fyldt med oplevelser. Udnyt tiden og tril med hende, når du alligevel skal noget praktisk som at handle. Det er frustrerende at trille bare for at hun skal sove ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske