Svar: Nægter at spise andet end frugtmos
23. april 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din dreng rent mundmotorisk har behov for lidt stimulation. Det lyder ud fra din beskrivelse som om at han har svært ved grøntsagsmos fordi det ofte er grovere i konsistensen og også indeholder kød, fisk, ris, pasta osv.
Mange børn har rigtig svært ved at finde ud af det med at tygge og det forvirrer dem, når de på skeen pludselig får mad, som ikke bare skal synkes. Grød som risgrød og frugtmos som æblemos, pæremos og lignende er meget mildt i smagen og har en meget lind konsistens. Når man spiser den slags mad, så skal man mere eller mindre bare åbne munden og synke. Det samme gælder yoghurt som din dreng også gerne spiser lidt af.
Du fortæller at han trives og vokser som han skal. Derfor lyder det som om at han får næring af den mad han spiser og det er jo godt. Men du har naturligvis ret i at han bør spise mere varieret end tilfældet er lige nu.
Jeg vil anbefale dig at du skiller tingene ad, så han ved at den mad han får på ske er så fint i konsistensen at det bare skal synkes. Du må gerne give ham f.eks. risgrød eller købe f.eks. industriel flerkornsgrød til ham, da det ofte er meget mildt at spise og ikke stiller nogen særligt store mundmotoriske krav. På grøden kan han få frugtmos som han plejer og som han er glad for. Hvis han har det svært med grøden, så prøv at lade frugtmosen udgøre så stor en del som muligt og øg så langtsom mængden af grød, så det tilsidst bliver mere grød end frugt.
Ved siden af skal du så give ham mad med fingrene, så han lærer at det der kommer med ske skal bare synkes, det der kommer med fingrene skal tygges. Når du giver ham mad i stykker med fingrene så prøv at putte det ind i siden af munden på ham, så han med det samme begynder at tygge sammen på det.
Giv ham meget gerne hjemmebagte boller og også meget gerne rugbrød uden kerner med forskelligt smørbart pålæg. Det er rigtig godt med fiskepålæg, men brug også grøntsagsmos som pålæg. Det må gerne smage af noget og det kan sagtens være fuldstændig fint moset. Du kan lave det selv eller du kan købe det på glas. Grøntsagsmos der bruges som smørbart pålæg kan f.eks. være gulerodsmos, ærtemos, avokadomos eller lignende krydret med forskellige krydderier, hvidløg, tomat eller lignende.
I stedet for grøntsagsmos med kød, så prøv at give ham det i stykker, som han skal gnave af. Giv ham f.eks. kartoffelbåde lavet i ovnen, giv ham kogte blomkål eller broccolihoveder at gumle på osv. ligesom du også kan give ham små stykker af indmaden af en frikadelle, lidt farsbrød eller lignende at tygge sig igennem. Lad ham få mad der tager udgangspunkt i jeres mad og hjælp ham med at adskille hvornår der skal synkes og hvornår der skal tygges netop ved at adskille maden og måden han får det på.
Hvis han er meget glad for de søde fødevarer, så kan du også forsøge med de lidt sødere grøntsager. Det kan være mos af "sweet potatoes", som er deciderede "søde kartofler", gulerod har en sød smag, ærter, majs, forskellige rodfrugter og også græsker giver sødme i en grøntsagsmos.
Nogle børn får kvalme af kartoffel, det er som om at det får mosen til at hæve i munden på dem, når de spiser kartoffel. Prøv derfor at lave mos hvor kartoffel udgår, det kan også være en idé.
Sørg generelt for at grøntsagsmosen ikke er for tør, der skal være mere mos end kød og fisk, faktisk skal kødet og fisken kun lige give lidt struktur. Derudover er det en god idé at komme lidt sovs på grøntsagsmosen og sovsen kan være den sovs I andre spiser og får I ikke sovs, så kan du lave lidt smørsovs og hælde over til ham.
Opskrift på havregrynsboller kommer her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Bollerne er god som mellemmåltid formiddag og eftermiddag. Du kan give ham 1/4 bolle med smør på at gnaske i selv eller du kan give ham små hapsere som du hjælper ham med at spise.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske