Brev:
Kronisk hård mave
23. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kronisk hård mave
Hej Helen
Min datter på nu 9 mdr. har siden hun var helt lille haft svært ved at komme af med afføringen. Ofte kommer det ud i hårde knoldede pølser, og gerne over en 4 gange i løbet af dagen.
Hun har fået lactulose stort set hver dag siden hun var omkring 1 mdr. Hun får i dag en 6-7 ml dagligt. Derudover får hun 1 flaske grøn allumin dagligt som jo skulle være godt mod træg mave. Jeg sørger i desuden for at tilbyde hende rigeligt med væske samt giver hende i ny og næ sveskemos og figenstænger når det rigtig er slemt. Har dog hørt det ikke er godt med for meget sveskemos.
Jeg ved jeg også kan cykle hendes ben osv., men hun er god til at tumle rundt selv.
Jeg kan umiddelbart ikke se hvad der mere skal til, og efter min mening burde det da også være nok til at holde en mave kørende?? Jeg bryder mig ikke om at hun har været på lactulose så længe. Jeg ved det ikke er vanedannende, men er det virkelig nødvendigt at bruge det så længe?
Det er faktisk sjældent at hendes afføring er normal. Hvis ikke den er hård, har hun lidt tynd mave, men til daglig er den altså stort set hård...den er som udgangspunkt ikke knoldet hver dag, men generelt meget fast.
Jeg ved at det kan være svært for børns maver at følge med i overgangsperioden til hårdere kost, men nu har hun de sidste par måneder ikke været trappet op i mad. Hun får grød til morgenmad, en flaske grøn allomin formiddag, rugbrødshapser + frugt til frokost, lidt frugt + kiks før aftensmad, aftensmad(det samme som vi spiser) og så en flaske vælling før sengetid.
Jeg giver hende sødmælk højst 1 gang dagligt, da jeg også har hørt at dette kan medføre hård mave. Mange dage får hun slet ikke sødmælk.
Er det "normalt" at nogle børn bare har sværere ved at fordøje maden i den alder eller bør jeg få det tjekket?
På forhånd mange tak for dit svar.