Svar: Kronisk hård mave
23. april 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Nogle børn døjer med hård mave i månedsvis og det lyder som om at din datter hører til dem ... :o( Du kan evt. tale med lægen om hvorvidt I skal forsøge med Movicol i stedet for laktulose, da det virker bedre på nogle børn.
Ellers handler det ofte om sammensætningen af mad og manglende væske og jeg sender derfor en plan for dagen, som jeg mener den kan se ud til et barn på 9-10 måneder.
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt eller frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur - er der ikke givet flaske tidlig morgen, kan der gives flaske her netop for at sikre væskeindtaget
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiske pålæg af forskellig slags. Suppleres med grøntsagsmos (hjemmelavet eller fra glas), rester fra aftensmaden som kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende, vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: En portion A38, tykmælk eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, alt hvad I spiser og gerne retter med hakket kød og sovs. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskdeller), farsbrød, laks med pesto, pangasiusfileter med tomatsovs og parmesan ... hvad I andre nu får og mad som smager af noget. Det er fint hvis der både er mad i stykker og moset mad. Kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadeller kan gives i stykker ved siden af. Vand af kop.
Suppleres med frugtgrød med mælk eller en rigtig godnatgrød, vand af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten
Sen aften 23-24: Evt. flaske som spises mere eller mindre i søvne, det afhænger af hvor stort mælke- og væskeindtaget er i løbet af dagen.
Afføringen vil naturligt være mere hård i konsistensen, når din datter spiser almindelig mad og den kan godt se lidt formet ud, når den ligger i bleen, men hun må ikke få ondt, når hun skal af med den og må ikke have ondt i maven. Har hun det, så prøv at tale med lægen om hvorvidt det kan gavne hende at få Movicol i stedet for laktulose ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske