Svar: Vand fra hanen og væskebehov?
23. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Katinka
I Danmark må børn få vand fra hanen og drikke vand af kop, når de er 4 måneder gamle. Det er kun, hvis man har privat vandboring at der gælder andre regler.
I Danmark er det sådan, at hvis man har privat vandboring, så skal man rådføre sig med det lokale vandværk. Det er sådan at vandet kan variere meget alt efter, hvor i landet man bor og derfor er man nødt til at rådføre sig lokalt.
Hvis man oplever at der er eller kan være problemer med drikkevandet, er det embedslægen, der skal kontaktes.
Hvordan drikkevandet er i det land du bor tør jeg ikke sige. Drikker I det selv? Du må forhøre dig lokalt, hvordan anbefalingerne er til små børn ... :o)
Med hensyn til væskebehov, så er det fint med amning 3 gange dagligt og det dækker hans behov for mælk, når han ved siden af også får lidt yoghurt, sovs, ost osv. Derudover bør han få vand til måltiderne og også ind imellem som tørstslukker og du bør her gå ud fra, at han drikker når han tilbydes det og er tørstig og at han har en naturlig evne til at regulere sin egen tørst.
Vi sætter normalt ikke mængde af væske på børn i denne alder, fordi man ikke skal gå og måle deres indtag, men derimod netop tilbyde og gå ud fra at barnet selv regulerer sit behov. Men alt efter hvor stor din dreng er, så skal du nok regne med at han har brug for godt 1 liter i døgnet.
Nu er det efterhånden lidt tid siden jeg har været på børneafdelingen, men her var beregningen for væskebehov og børn så vidt jeg husker:
0-2 år: 150ml/kg/24 timer
2-5 år: 100ml/kg/24 timer
5-8 år: 80ml/kg/24 timer
Det kan godt være at der findes andre formler og det kan også godt være at der er specielle regler for syge børn, at man skal medregne perspiratio (sved) og lignende. Men umiddelbart tænker jeg at du godt kan regne nogenlunde med ovenstående.
Hvis din dreng vejer f.eks. 8 kg, så vil hans væskebehov ligge på 1200ml i døgnet og det lyder vel meget passende ...? Bor man et sted, hvor der er meget varmt, har man et barn der sveder meget, er syg osv. så gælder der naturligvis andre regler. Husk at amningerne også dækker en stor del af væskebehovet.
Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o) Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske