Svar: Råd til urolig søvn - 3 mdr.
23. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Susan
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter i øjeblikket og det lyder som om at hun drømme mere end tidligere. Drømme er jo en bearbejdning af dagens oplevelser og det lyder som om at hun har mange ting at bearbejde .. :o)
Det er naturligt at hun med 30-60 minutters mellemrum, skifter søvnfase. Det er sådan at vores søvn er inddelt i forskellige perioder, - perioder hvor vi drømmer, perioder hvor vi sover meget tungt, perioder hvor vi sover let. Og disse faser skifter vi imellem i løbet af natten. Små børn skifter ofte søvnfase med 30-60 minutters mellemrum, og det er sandsynligvis det du oplever.
Nogle gange kan barnet falde til ro selv, og man behøver ikke reagere, andre gange er man nødt til at give barnet en beroligende hånd, hjælpe lidt med at skifte stilling, kærtegne lidt osv. for at barnet sover roligt videre igen - altså lige indtil næste fase melder sig. Og det lyder til at være det, der sker hos jer.
Kan siden på tremmesengen tages af? Hvis den kan, så kunne du stille din datters seng helt op af din egen, altså sætte jeres senge sammen. På den måde kan du blive liggende i din seng, samtidig med at hun også sover i sin egen seng, og så kan du lægge en hånd over til hende, når du hører hun er urolig og har behov for at mærke dig og I kan begge sove videre. Det kan i hvert fald forhindre, at du skal stige ud af sengen flere gang i løbet af natten :o)
Håber du kan bruge denne idé. Fortsat held og lykke, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske