Svar: Svært ved at få vores søn til at sove og ticks
23. april 2009
Alder:
3 år
Kære far og mor
Det er nogle rigtig fine overvejelser I har gjort jer omkring jeres dreng, putteritual osv. og jeg er helt enig med jer i, at det lyder som om at I skal opstille rammerne i øjeblikket. Jeres dreng kan ikke selv tage stilling, han handler meget impulsivt og vil skifte mening hele tiden - derfor er det rigtig godt, at I tager en beslutning om at læse den og den bog, bruge så og så lang tid på det og herefter er det sengetid.
Det er meget vigtigt at I sender klare signaler og fortæller, hvad ham hvad der skal ske, så han ved det: "Nu læser vi den her bog, du ligger i sengen imens, jeg skal nok vise dig billederne osv. bagefter skal du sove ...". Så han præcist ved hvad han skal.
Hvis han siger at han ikke kan sove, så fortæl ham at det er okay, sig til ham at han gerne må ligge og hvile sig, han behøver ikke falde i søvn med det samme. Han kan også ligge og kigge i bogen I har læst, hvis han har lyst til det.
Find så også noget praktisk at tage jer til. Fortæl ham at nu skal I ud at ordne vasketøj og at I kommer ind på værelset igen om lidt med det rene tøj, når det skal lægges på plads.
Jeg anbefaler denne metode fordi der er flere ting i det. For det første så ved jeres dreng jo godt med den alder han har, at I er i stuen og måske sidder og hygger jer. Han synes i hvert fald det er hyggeligt og det er i stærk kontrast til at skulle ligge i sin seng og falde i søvn alene. Ved at fortælle ham at I har noget praktisk kedeligt arbejde der skal gøres, så hører han at I faktisk ikke laver noget sjovt. I fortæller ham at der ikke sker noget spændende nu når han skal sove, der er bare nogle ting I skal have ordnet inden I også selv skal i seng.
For det andet, så vil det at I lægger tøj sammen og bringer det rene tøj ind på værelset være en fin måde at vise ham at I stadig er der. I sidder ikke og venter på at han skal falde i søvn, I har et formål med at gå frem og tilbage - nemlig at lægge tøj på plads og det sender nogle helt andre signaler end at vente på at han skal sove eller sige 'du skal sove nu'. Ingen af os kan jo sove på kommando, så når han oplever at forventninger til ham om at skulle sove nu mindskes, så falder han mere til ro og falder derfor i søvn ...
Stiger han ud af sengen (jeg går ud fra at han har en åben seng nu, ellers bør han få det) så tager I ham i hånden og følger ham tilbage. Han kan godt have en kop vand stående ved siden af sin seng, som han kan tage en tår af, hvis han er tørstig, det er okay, - nogle børn bruger jo vandet som undskyldning for at man skal komme igen og igen. Hele tiden stille og roligt føre ham tilbage i seng "hov skat, kommer du der, kom, tilbage i seng med dig skat, nu skal mor putte dig.." eller hvad I nu kan sige. Ikke gøre et stort nummer ud af det, bare putte ham igen og igen.
Med hensyn til de ticks du oplever hos din dreng, så lyder det hos ham som om at det tiltager, når han føler sig presset, får skældt ud, bliver ked af det, eller måske er ivrig efter at få noget fortalt. Lidt ligesom børn også kan stamme i disse situationer.
Min umiddelbare tanke er at I må forsøge at tage det roligt, når det sker, ikke afkræve ham svar eller gøre noget som gør ham yderligere presset og urolig. Man kan jo ikke bede ham om at lade være, men må i stedet prøve at skabe en situation, hvor det ikke er nødvendigt ... og det er selvfølgelig svært med en dreng i 3 års alderen, som også skal have sat grænser.
Vi har tidligere talt om vigtigheden i at styrke jeres drengs selvværd, give ham følelsen af at han har værdi, at han er noget ganske særligt fordi han er den han er. Det lyder hos jer som om at ticksene kommer, fordi han er usikker i situationen og derfor er det vigtigt at I husker at anerkende ham, det han siger, det han gør - også når I sætter grænser "jeg forstår godt at du gerne vil det her, men det må du ikke fordi ...". Altså så han føler at han bliver forstået, lyttet til osv. også selvom han får nej, bremses i det han er igang med osv.
Det er vigtigt at I viser I har tid, at I lytter og at I viser ham fuld opmærksomhed, så han ikke føler sig yderligere presset, men fornemmer at han kan tage det stille og roligt, at det er okay.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske