Svar: Autostol - 6 mdr.
6. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Tak for dine rosende ord.
Autostole beregnet til børn med en vægt på 9-18 kg kan barnet som regel bruge i 8-13 mdr´s alderen, men nogle børn er jo så store at de kg-mæssigt kan bruge disse stole før denne alder.
Hvis Emma størrelsesmæssigt er vokset ud af sin babystol, så skal den udskiftes med en barnestol. Mange barnestole kan placeres både bagudvendt og fremadvendt enten på forsæde eller bagsæde. Rådet for større færdselssikkerhed anbefaler at man vender stolen bagudvendt, så længe det er muligt, fordi det giver den bedste beskyttelse. En bagudvendt stol må aldrig placeres ved en airbag.
Efter hvad jeg ved, så er det ikke alderen der har størst betydning for valg af autostol, men derimod at typen man vælger passer til barnet.
Ifølge loven skal alle under 15 år være spændt fast i godkendt sikkerhedsudstyr, som passer til højde og vægt.
Umiddelbart så mener jeg derfor godt at I kan bruge den nye autostol i stedet for babystolen, da den nye passer bedst til hendes størrelse. I må prøve stolene og vurdere ud fra hvor hun sidder bedst.
Du kan læse mere på www.sikkertrafik.dk hvor du også kan bestille eller downloade en pjece der hedder 'Børn i bilen'.
Rigtig god tur.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske