Svar: Min dreng sover dårligt og sjældent
24. april 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Søvnige mor og far
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind på jeres drengs urolige søvn og søgning mod brystet om natten og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med jer :o)
For det første, så er det sådan at børn i 8-10 måneders alderen gennemgår en meget stor udvikling, de oplever mere af verden, bruger sig selv mere motorisk og begynder at udvikle mere selvstændighed på flere niveauer. For at kunne adskille sig, for at være selvstændig, så bliver man nødt til at føle sig tilknyttet - i den periode, hvor børn naturligt prøver at adskille sig, vil de derfor ofte virke mere tryghedssøgende, pylrede og det ses især om aftenen. Det er således naturligt at jeres dreng i kraft af sin alder, søger jer mere om aftenen, vægrer sig mod at skulle sove og også søger brystet ekstra meget.
Jeg tænker også at der er noget meget vigtigt i det du skriver "at han trænger til at brænde noget mere krudt af". Han er sandsynligvis meget sansende orienteret, han kigger, pludrer, følger med øjnene, elsker at kigge på verden og opleve hvad der sker omkring ham - han få på den måde masser af mental stimulation og dermed drømme der skal bearbejde alle indtryk. Men han skal også have fysisk stimulation, han skal bruge sin krop, han skal bruge sine muskler, vende, dreje, trille, begynde at kravle osv. og det skal du hjælpe ham med. Det er vigtigt at han får masser af fysisk stimulation i løbet af dagen, så sørg for at svinge ham, tumle med ham, gyng ham osv. så han får sig selv brugt mere.
Det handler et eller andet sted om at skabe fornemmelsen "pyh hvor er jeg træt" i hele kroppen og ikke kun i hovedet. Og det skal du hjælpe ham med.
Derudover tænker jeg at jeres problem også hænger sammen med det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Jeres dreng lyder til at være afhængig af brystet for at kunne sove - i hvert fald om natten. For om dagen går det tilsyneladende fint - ifølge den plan du har sendt, så ammer du slet ikke om dagen inden hans lure, så han kan faktisk godt falde i søvn uden afhængighed af brystet ....
Men han skal også kunne det om aftenen. Han skal lære at falde i søvn selv og han skal lære at forbinde sengen med det sted hvor man skal sove. Hans søvn minder mere og mere om den søvn i som voksne har. Det vil sige at han i sin søvn gennemgår flere forskellige faser – han sover let, han drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler han mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner han op – han sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, han flytter på sig, lægger sig måske op i kravlestilling og vugger, kan ikke selv komme ned igen. Det gør han fordi han motorisk og mentalt er igang med en stor udvikling lige nu.
Hver gang han skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem. Men han skal lære at falde i søvn igen uden at få bryst igen.
Det er en rigtig god forudsætning at han kan falde i søvn uden brystet om dagen, den rutine skal også flyttes til aften og nat. Når han kan der, så kan han også lære det de andre tidspunkter.
Det er vigtigt at han får mad og væske nok i løbet af dagen og jeg sender derfor en plan, som den kan se ud til et 8-9 måneders barn. Udgangspunktet er de tider som du selv har angivet:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur ca kl. 10 sover kun ca 45 minutter og ammes ikke inden.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, rognguf eller lignende, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.50: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. lidt flerkornsgrød eller måske lidt tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der er mad i stykker suppleret med mos. Han må gerne få pasta med kødsovs, boller i karry, laks med pesto, lasagne, farsbrød, frikadeller, pangasiusfileter med tomatsovs og parmesan - hvad I andre nu får. Grøntsager i hånden at gumle på selv, suppleres med mos - f.eks. kan kartofler moses med sovs og give med ske og frikadellen kan gives i stykker ved siden af ... Vand af kop.
Alt efter indtaget af aftensmad kan der evt. suppleres med en godnatgrød, f.eks. havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til natten i egen seng. Det er her vigtigt at han ikke falder i søvn ved brystet, men netop observerer, hvor han puttes og ved at han ligger i sin seng.
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og puttes tilbage til egen seng igen, hvor han sover indtil næste morgen tidlig - der kan han komme over til mor og blive ammet igen og sove videre i mors seng .. :o)
Det er altså vigtigt at I putter ham i egen seng, når han skal sove om aftenen, så han forbinder sin seng med det sted, hvor han skal sove. Det hører med til at give ham en god søvnassociation. Hvis han græder, når I putter ham, så er det meget vigtigt at finde ud af, hvorfor han græder og så vurdere hvordan I så skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge i sengen, men stå ved ham, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Altså hjælpe ham til fysisk ro, hjælpe ham til at overgive sig til søvnen.
Hvis han græder, fordi han er utryg og føler sig forladt, han er stadig så lille at han ikke forstå at I er i stuen og han er på værelset - når han ikke kan se jer, så er I forsvundet fra hans verden - og her nytter det heller ikke noget at man går fra ham. Her er det vigtigt at man bliver hos ham, evt. tager ham op, får ham beroliget, putter ham igen, sidder hos ham, holder ham i hånden, synger lidt for ham osv. for at få ham til at falde i søvn.
Det er hele tiden vigtigt at medtænke, at han skal falde i søvn der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Nogle gange græder barnet i protest mod at skulle sove nu, barnet søger tydeligt underholdning og tror der skal leges. Her kan det være fint at gå, hvis man bliver siddende, så forvirrer det og han ved ikke hvad I skal, hvorfor I er der, men hvis I går, så signalerer I at det netop ikke er legetid, men sengetid.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig :o) Der er altså på ingen måde tale om at barnet ligger og græder i 20 minutter!
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan 'træne' lidt uafhængighed med ham, forstået på den måde at det kan være godt at lære ham at I er der, selvom han ikke kan se jer. Det kan han lære ved at I f.eks. leger borte-tit eller gemmeleg og det vil gøre det lettere for ham også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv.
At kunne falde i søvn, at kunne overgive sig til søvnen er afhængigt af mange faktorer og du har ret i at søvnen om dagen naturligvis også spiller ind. Hvis han nogle dage sover powernap sen eftermiddag mellem kl. 16-17 eller senere, så vil han naturligt ikke kunne sove igen allerede kl 20, men vil skulle puttes senere. Hvis han sover meget mere end 2½ time samlet i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn også naturligt blive kortere og han vil igen normalt enten skulle puttes lidt senere eller vil begynde at stå meget tidligt op.
Vågner han om natten må far forsøge at tage over, hjælpe med at skifte stilling, komme videre i søvnen. Det at han nu sover på eget værelse og således er væk fra mor rent fysisk kan gøre det lettere for far at komme på banen om natten. Dur kun brystet, så kan det være nødvendigt at amme ham, men gør det kortvarigt og sørg så vidt muligt for at andet sætte i stedet, så han får en anden søvnassociation med sig. En sutteklud, en bamse eller lignende - det han puttes med også om dagen, altså en gennemgående putteting, som ikke er forældreafhængig :o)
Jeg håber at I kan bruge mine tanker og plan videre frem, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske