Svar: Sutte på fingrene
25. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Helena
Det er helt naturligt at børn i 2 måneders alderen finder deres fingre og begynder at sutte på dem. Det hører med til en almindelig sund og normal udvikling :o)
Jeres datter må derfor gerne sutte på sine fingre. Det I skal være opmærksom på at hvorvidt hun begynder bevidst at sutte på sin tommelfinger.
At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spæd- og småbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Man ved at barnet allerede inde i maven sutter på finger, så det er helt naturligt at gøre det.
Men en tommelfinger kan bruges dagen igennem og man kan ikke lave aftaler omkring den. Når man sutter på tommelfinger er der en vis risiko for at barnet får tandproblemer og man kan nogle gange opleve, at børn der har suttet rigtig meget på tommelfinger, skal have tænderne rettet. Det handler om at der simpelthen er en større kraft i tommelfingeren, så den lettere påvirker biddet. Fortænderne og ganepartiet bliver presset frem i munden, og samtidig kan der opstå overbid.
Det er derfor en god idé at tilbyde barnet en sut, som alternativ til tommelfingeren og derfor er det fint at I gør dette i stedet en gang imellem. Det er dog en balance, hvornår man skal lade barnet sutte på sine fingre og hvornår man skal erstatte med en narresut ... hun har jo heller ikke godt af at have sutten i munden hele tiden, det er bedre, at hun har munden fri så hun kan pludre med jer og kommunikere :o)
Prøv derfor også nogle gange at aflede hende lidt, når og hvis I synes hun sutter for meget på sine fingre. Motiver hende til at bruge munden på en anden måde, få hende til at pludre, lave lyde osv. i stedet. Men lad hende også nogle gange gøre det - det er som jeg startede med at skrive helt naturligt for hendes alder.
Håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske