Brev:
At dele med andre
25. april 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
At dele med andre
Kære Helen,
Jeg har lige et spørgsmål angående vores storesøster, der fylder 3 i næste måned.
Nu er det jo blevet sommer, og vores store datter har i vores baggård 2 jævnalderen legekammerater, som hun elsker at være sammen med i gården. De er normalt rigtig gode til at lege sammen - cykler, leger i sandkassen, spiller bold m.m.
Udover fællestingene i gården har alle deres egne cykler osv. Problemet med vores storesøster er blot, at hun absolut ikke vil dele hendes "private" ting med de andre.
Vi har forsøgt at forklare hende, at når hun låner en af de andres cykler, hulahopring eller lignende, så må de også låne hendes sager. Men det kan hun slet ikke acceptere.
Hvis hun cykler rundt på sin cykel, og en af de andre går i gang med at lege med hendes hulahopring, så bryder hun ud i gråd på stedet og drøner hen og trækker sin ting til sig. I sådan en situation har vi sagt, at når hun ikke leger med hulahopringen, må de andre gerne.
Dog er det vores generelle holdning, at hvis nogen cykler på hendes cykel, og hun bestemmer sig for at ville cykle, så kan hun altid bede om at få sin egen cykel tilbage. Og hvis ikke at hun ønsker, at de andre leger med hendes ting, men hun ikke er i gården, så bliver sagerne pakket væk og cyklen kørt i cykelkælderen.
Jeg ved ikke, om det måske er normalt for alderen, men hvordan lærer vi hende at dele?
De bedste hilsner,
Mor til 2