Svar: MME, hvor længe skal han have det?
26. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Lea
Matthes bør egentlig få 400ml mme dagligt til han er 12 måneder gammel og dette fordi han derigennem får dækket sit behov for jern og kalk - også flasken betyder derudover ofte også noget i forhold til væskeindtag. Hvis han ikke får mere end en flaske mme dagligt eller du vælger at stoppe fuldstændig med flasken, så er det vigtigt at du begynder at tilbyde ham jerntilskud ved siden af og du skal også være sikker på at han kan drikke nok ...
Jeg kan godt forstå dine tanker om at fjerne mme inden sengetid, hvis du oplever at han kommer til at hoste mere af dette. Spørgsmålet er dog, hvad der får ham til at hoste ... kunne det ikke tænkes at den lune mælk hjælper ham, fordi det løsner slimen i luftvejene og derfor netop virker rar for ham. Du skriver jo at han elsker flasken og jeg tænker at hvis han forbandt den med noget ubehageligt, så ville han vel skubbe den væk og vælge den fra?
Jeg synes det kan virke lidt fjollet at begynde med jerntilskud nu, hvis han kan blive dækket via mme - også fordi jerntilskud ofte vil give tendens til hård mave og det er der jo ikke grund til at udsætte ham for. Derfor er jeg mest stemt for at du bibeholder flasken inden natten og derudover må du så overveje om du kan give ham mme af kop og i grøden i løbet af dagen, så han når op på de min. 400ml eller om du fortsat er nødt til at supplere med en flaske ekstra ..
Prøv om du kan få ham til at sidde lidt mere op, når han får flasken, da det kan hjælpe ham, så han ikke hoster så meget.
Hvis du skønner at det vil fungerer langt bedre for jer uden flasken, så må du naturligvis også gerne stoppe. Men det kræver at din dreng så drikker væske nok af kop og at han får min ½ liter mælk/mælkeprodukt dagligt - samt jerntilskud ved siden af.
Håber du kan bruge mine tanker videre frem, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske