Brev:
Ammes i søvn
26. april 2009
Alder:
5 mdr.
Ammes i søvn
Kære Helen,
Vi har en dejlig (meget) nysgerrig datter på 5 mdr. Hun udvikler sig fint i forhold til sin alder og er glad og smilende hele dagen og aftenen. På mange måder et nemt barn - lige bortset fra at hun om aftenen kun kan falde i søvn ved at blive ammet i søvn.
Om dagen ammer jeg hende ca. hver 3. time og hun har desuden i de sidste 14 dage fået mos/grød 2 gange dagligt - det er lidt forskelligt hvor meget hun spiser af dette, men det går ok.
Om dagen sover hun udenfor i barnevognen. Jeg er nødt til at trille en lille tur med hende for at få hende til at falde i søvn. Hun sover en formiddagslur kl. 10 og den varer alt mellem 30 min. og 2 timer. Om eftermiddagen sover hun igen kl 14 i 1-2 timer. Nogengange får hun en powernap omkring kl. 17 og nogen gange springer hun den over. Hun har aldrig sovet mere end 2-3 timer om dagen, men virker ikke specielt træt når hun er vågen, hun vil bare underholdes og tumles.
Om aftenen lægger vi hende i vores seng kl. 19.30. Hun har altid sovet hos os og det er vi enige om er ok. Hun er glad og tryg når hun bliver lagt i seng og jeg lægger mig for at amme hende. Hun falder nemt i søvn på denne måde uden gråd. Hun vågner kl. ca. 23 og ca. 4 og ammes i søvn igen. Jeg står op med hende ca. 7.30.
Alt i alt en rimelig nem dag og nat. Men det er begyndt at irritere mig at jeg skal lægge mig sammen med hende for at hun kan falde i søvn om aftenen. Desuden betyder det at vi ikke kan have hende med ud om aftenen efter kl. 20.00 for hun kan ikke falde i søvn i f.eks. barnevognen om aftenen. Kan du komme med nogen gode råd til hvordan vi nænsomt lærer hende at falde i søvn om aftenen ved egen hjælp? Hun vil ikke bruge sut eller sutteklud. Og jeg kan ikke holde ud at hun skal græde eller skrige sig i søvn. Vi har forsøgt nogen gange at få hende til at falde i søvn selv (efter jeg har ammet hende) ved at sidde ved siden af hende, stryge hende blidt, holde hende i hånden og synge for hende. Men hun falder ikke i søvn, lukker ikke engang øjnene.
Glæder mig til at læse dit svar:-)
Mange hilsner,
Trine