Svar: Ammes i søvn
26. april 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Det lyder som om at I har en rigtig dejlig pige, som udvikler sig i sund og god retning. Hun lyder til at spise godt, have en god rytme for dagen og hun sover også godt når hun sover.
Det er helt alderssvarende relevant med to lure dagligt + en powernap en gang imellem, og det lyder meget passende med amning inden sengentid, sen aften og tidlig morgen - hun lyder her til at være fint reguleret og få sit behov fint dækket. Dejligt! :o)
Det er også naturligt at du ammer din datter inden hun skal sove og det er i princippet fint at falde i søvn på denne måde, hvis det ikke forstyrrer søvnen i øvrigt og det gør det jo ikke. Der er hos jer ikke tale om at din datter har en afhængighed af brystet, som gør at hun ikke kan sove sammenhængende. Hun bilver ammet, får sit behov for mælk stillet, hjælpes til ro og sover så stille og roligt til hun atter vågner og har behov for mælk.
Problemet hos jer er således ikke at din datter ikke kan sove uden brystet, men at det kræver at du skal lægge dig med hende, når hun skal sove. Derfor tænker jeg, at det er det, du i første omgang skal søge at ændre på.
Forsøg derfor at sidde med hende, når hun skal ammes, har du mulighed for at låne en gyngestol eller sidde på en stor gymnastikbold når du ammer, så vil det måske hjælpe jer lidt. På den måde har du jo mulighed for at lulle hende til ro, vugge lidt med hende imens du ammer. Det kan også være at du synes det er for meget stilleri, derfor er det fint bare at sidde stille og amme hende siddende - helt okay, det kan du jo også gøre, når I er i byen.
Når hun er ammet og slipper brystet fordi hun ikke behøver mere mad, så skal hun puttes. Det er her vigtigt at du ikke bliver siddende med hende i armene, du skal ikke forlænge tiden, men netop putte hende på det tidspunkt, hvor hun er lige ved at falde i søvn, men samtidig træt nok til at overgive sig til søvnen. Hun skal altså ikke puttes spilvågen ned i sengen, for så vil hun naturligt protestere - du skal prøve at flytte hende fra din favn og ned i sengen på det tidspunkt, hvor hun er lige ved at lukke øjnene og tydeligt er lige ved at falde i søvn - men endnu ikke sover helt.
Du kan overveje om du kan svøbe hende i dynen eller i et tæppe, således at der hvor du normalt ville ligge sammen med hende og have tæt fysisk kontakt, så vil den nærhed blive erstattet af et lille tæppe eller dynen. Du kan her også prøve at indføre en sutteklud, som hun kan have liggende hos sig, det kan være en t-shirt eller en klud som du har sovet med, som dufter af dig og som hun kan have hos sig, når hun skal sove.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hold hende evt. svøbt og lad hende have en sutteklud hos sig. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde og så hun mærker den fysiske nærhed som hun er vant til, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Du skriver at hun sover hos jer og at I har det godt med det. Det er fint, dejligt, det må hun gerne, hvis I alle trives med det, men det betyder naturligvis at det kan være svært at putte hende i egen seng eller hos andre, hvis I er der, fordi hun forbinder det at sove med at putte sammen med jer.
I skal derfor overveje om det er nu hun skal lære at sove i sin egen seng og derfor efter amning om aftenen netop puttes i sin seng og altså ikke længere sove i jeres seng. Prøv derfor også at læg hende tilbage i egen seng, når hun efter amning sen aften atter skal sove, så hun stille og roligt lærer at det er der, hun hører til om natten. Det er hendes egen seng, der skal forbindes med at sove.
Nogle familier har rigtig svært ved at få overgangen mellem forældre seng og barneseng til at fungere. Her kan man i en periode bruge barnevognen. Da hun sover i den om dagen, kan hun i princippet også puttes i den om natten. Barnevognskassen kan stilles i tremmesengen, men man kan også starte med at lade barnet sove i barnevognen og så derfra simpelthen putte barnet direkte i egen seng. Nogle gange skal man passe på med at lave for mange krumspring og skal i stedet tage beslutningen om at 'nu gør vi det' og så holde fast i den beslutning.
Hvad der fungerer bedst hos jer kan kun I selv vurdere.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske