Brev:
Græder hver aften inden hun skal sove
26. april 2009
Alder:
19 mdr.
Græder hver aften inden hun skal sove
Hejsa
Efter en lang spørgepause er jeg nu tilbage, med et spørgsmål omkring min yngste datter.
Hun er ca 1 år og 7 måneder og har indtil videre været jordens nemmeste barn mht sovevaner. Vi har altid bare kunne lægge hende ind og så har hun enten bare lagt sig, eller også har hun pludret lidt og derefter lagt sig. Hun har måske brokket sig en gang om måneden, eller noget i den stil, men intet alvorligt, ikke engang dagplejestart kunne få hende ud af flippen ;O)
Nu har vi i længere tid haft helt den omvendte verden. Hun græder så godt som hver aften. Ikke noget hysterisk, men hun er ked af det. Hun har det samme nat-ritual som altid og hun er glad, smiler og vinker når hun bliver lagt i sengen, men så snart jeg er ude af døren græder hun.
Det skal lige siges at jeg IKKE går ind til hende igen (har gjort det 2 gange på i en periode på 2 måneder) og grunden er, at jeg har fundet ud af, at hun græder et sted mellem 2 og 10 min hvorefter hun lægger sig til at sove! Går jeg ind til hende bliver hendes gråd voldsommere og mere desperat når jeg går igen. De to gange jeg har været inde os hende, ligger hun bare helt stille i sin seng og græder. Hun hverken hopper eller rejser sig, hun virker nærmest lidt apatisk (et voldsomt ord at bruge, men det er det der beskriver det bedst).
Jeg forstår det ikke. Nu har vi måske 1 gang om måneden hvor hun ligger og pludrer lidt før hun sover eller bare lægger sig.
Vi har flyttet hendes sengetid fra 18,30 til 19,00, dette da jeg troede hun måske kom for tidligt i seng, men det har ikke haft nogen som helst effekt på hverken det ene eller det andet. Denne græden har nok stået på i omkring et par måneder og jeg forstår det ikke. Intet er ændret i hendes dagligdag.
Jo længere tid der går, jo mere ked bliver jeg af det, for hun er ellers en glad pige med fuld fart på. Hun har helt sit eget hoved og har et tiltider "stort" temperament men hun fungerer godt og trives.
Hvad er det der sker når hun skal sove? Kan hun bare ikke give slip på dagen? og hvis det er det, hvordan kan jeg så hjælpe hende, for det er synd at hun altid skal græde sig i søvn? Kan det blive en dårlig vane at man "skal" græde sig i søvn?
Venligst Sara