Svar: Måltider - 4 mdr.
27. april 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er fuldstændig rigtigt det du gør, din dreng har bedst af at du holder mængden af skemad lidt ned og følger efter med mælk. Det er fortsat mælken der skal udgøre største delen af hans indtag og hans behov for mælk er fortsat meget stort. Skemaden kommer således ud over den vanlige mængde mælk, hvorfor det også begynder at mætte lidt mere :o)
Det er også en rigtig god idé at give ham to gange dagligt i stedet for en stor portion en gang dagligt. Netop at gøre det på den måde, giver jo mulighed for at indtage mere mælk og det er samtidig med til at holde maven bedre igang. En for stor mængde grød, som fjerner lysten til flasken efterfølgende, vil kunne give ham problemer med hård mave og det skal man jo så vidt muligt undgå.
Når han bliver omkring 5 måneder kan du forsøge at tilbyde lidt grøntsagsmos om aftenen, så han får lidt mere variation. På den måde kan han få forskellige former for grød med frugtmos til frokost og forskellige former for grøntsagsmos om aftenen - men du skal fortsat følge efter med mælk.
I takt med at han vokser bliver bedre til at kapere skemaden, vil du naturligvis kunne øge ham i indtag, så han spiser større portioner. Men det er fortsat bedre at give ham 1 dl grød eller mos og følge efter med flasken, fremfor at give ham 1½ dl og han så ikke vil have flasken bagefter.
En plan for dagen med to måltider skemad ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med forskellig frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Har sandsynligvis fortsat behov for en flaske her.
Der er mange flasker i planen her og det kan godt være at din dreng ikke behøver helt så mange, som jeg her skitserer og det er okay. Hvis han generelt drikker meget store mængder af hver flaske, så kan han jo sagtens blive dækket godt ind selvom han kun får f.eks. 5 flasker dagligt ... Det er jo netop fordelen ved flaske, at man ved præcist hvor meget barnet indtager :o)
Jeg håber dog at planen giver lidt idé om hvordan det kan se ud og hvordan du kommer videre frem.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske