Brev:
Vil ikke falde i søvn om aftenen
27. april 2009
Alder:
4 mdr.
Vil ikke falde i søvn om aftenen
Kære Helen.
Vi har en dejlig datter på 4 1/2 mdr.
Hun har den sidste måned sovet igennem uden mad om natten. Hun får sutten hen på morgenen og vi står op kl. 6.
Hun har altid været forholdsvis nem at putte om aftenen. MEN nu er vores aftener præget af gråd og lange kampe om at få Sophia Eleanor til at sove!
Når hun endelig falder omkuld, vågner hun 3-4 gange om natten. Hun får sutten og falder nemt i søvn igen.
Hendes dagsmønster er også ændret. Hun sover heller ikke så godt om dagen længere. Det er dog blevet lidt bedre efter hun er ovre hendes 19 ugers spring.
Vores dag har set nogenlunde sådeles ud:
kl. 6: vågner
Kl. 6.30: 200 ml MME
Kl. 7.30: Puttes (sover ca. 1-2 timer)
kl 9-10.30: leger, spiser (200ml)
Kl. 10.30: Puttes (sover 1-2 timer)
Kl. 12-14: leger, (spiser 200 ml)
Kl. 14: puttes (sover ca. 40 min)
Kl. 15-16: leger (spiser 200 ml)
Kl. 16-17 (sover ca. 40 min)
Kl. 18-19.30 (aftenhygge, aftenbad, mad (200ml)
Så starter vores kamp, og hun sover ofte først 21.30.
Vi er ved at lære at spise grød. (hun er ikke så vild med det, så vi tager det stille og roligt)
Hun er ved at være for stor til sin lift, så vi vil gerne have hende over i hendes tremmeseng. Hun har altid sovet i sit eget værelse, og det vil vi gerne blive ved med.
Vores aftener ser sådeledes ud:
Afenbad, hygge på puslebordet, lege på legetæppet, flaske, og så ligger vi hende i liften og bære liften op i hendes seng efter ca. 30 min)
Nu skriger hun bare fuldstændig hysterisk når vi ligger hende i liften, så vi er nødt til at tage hende op.
Hvad vil du foreslå er bedst at gøre om aftenen? Vi har læst bogen "godnat og sov godt". Er det en metode du vil anbefale? Vi vil gerne være ordentlig forberedte inden vi begynder på at lære hende at sove om aftenen.
Vi håber virkelig du kan komme med gode råd til aftenputning, så vi ikke skal kæmpe i flere timer med en fuldstændig hysterisk og overtræt lille pige til at sove.
Hun har siden hun var ovre sin kolik (2 mdr) haft en rigtig god rytme i løbet af dagen og gør alt for at sovetider/madtider overholdes.
På forhånd tak for svaret.
Hilsner
Søren og Line