Svar: Hvornår skal han have rugbrød?
27. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
De fleste børn vil være omkring 8 måneder inden de mestrer at tygge rigtige rugbrødshapsere - nogle børn kan klare det lidt før, andre er lidt ældre, men ca. deromkring.
I stedet for mad i stykker, vil det være rigtig fint at du tilbyder din dreng f.eks. ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han kan gnave i. Du kan købe et helt mørkt rugbrød uden hele kerner og skære nogle humpler, stammer, som du så rister i ovnen. Så bliver de lidt hårde i kanten og er stadig lidt bløde i midten og de er dejligt at sidde og gumle på.
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt ... så ved du det, til det bliver aktuelt :o)
I stedet for at give din dreng mad i stykker, så er det bedre at fokusere på at han skal have så meget forskelligt mad som muligt. Ikke for at tygge, men for at opleve, få masser af smagsstimulation. Du må derfor meget gerne give ham grøntsagsmos, som ikke kun består af kartoffelmos med lidt grøntsager men af mange flere slags grøntsager og som også indeholder kogt kød eller fisk, hvilket også er med til at give maden lidt mere struktur.
Han kan få grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Netop rodfrugterne er ofte en god idé, de smager af noget, har rigtig gode indholdsstoffer (vitaminer osv.) og har en naturlig sødme samtidig med at de er med til at holde maven igang naturligt.
Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden. Du skal stadig mose eller blende maden til en konsistens som passer ham, kødet/fisken skal være med til at give lidt struktur i maden og så skal han sidde med ved bordet og opleve at spise sammen med jer.
Du skal altså give ham mos som smager af noget, mos som tager udgangspunkt i den mad som I andre spiser, giv ham gerne lidt sovs på grøntsagsmosen. De gammeldagsretter er ofte rigtigt gode og han må få næsten alt.
Håber ovenstående viser hvordan I kommer lidt videre, fortsat held og lykke med ham :o) Og god appetit - dejligt med en dreng, som er glad for mad!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske