Brev:
Mange natlige opvågninger
27. april 2009
Alder:
5 mdr.
Mange natlige opvågninger
Kære Helen
Jeg har en søn, der lige er blevet fem måneder, og som sover ret ustabilt om natten. Nogle nætter putter vi ham kl. 20, og han vågner så klokken 24, klokken 3 og klokken 6, hvor han får bryst og bliver suppleret op med mme (omkring 100 ml.) den ene gang og får ren mme den anden gang. Andre nætter (desværre oftere og oftere) vågner han hele natten igennem hver anden time og vil have mad - og spiser også omkring 100-140 ml. pr. gang, så han er vel sulten? Jeg kunne godt bruge et råd til at få brudt den rytme.
Vi startede op med grød, da han blev fire måneder efter anbefaling fra vores sundhedsplejerske. De første 14 dage blev han så mæt, at han sov fra 20 til 02 og derefter vågnede klokken 4-5 igen, så det var jo super. Han har fra starten været rigtig god til at spise det og spiser 1 deciliter nu formiddag og aften. Han kunne spise mere, hvis jeg ikke rationerede for, at der også er plads til mælk.
Skal jeg øge mængden? Jeg har holdt igen, fordi jeg har været bekymret for, at han så ikke fik nok mælk. Vi er lige begyndt med mos, hvilket han ikke er vild med - jeg laver mos af gulerødder og kartoffel, som jeg sier, så den er helt fin, men han får opkastningsfornemmelser af at få det ind i munden (han spiser det dog i små mængder men med tegn på ubehag). Er der en mos, du har erfaring med er populær som "startmos" - eller skal jeg måske vente med mosen?
Vores døgnrytme ser nogenlunde sådan ud (med de to natlige opvågninger - mange nætter er der en amning fx. ved 22-tiden og mme kl 02 med cirka 130 ml.):
6.30 - ammes
8.00 - mme, (70-90 ml.)
8.30 - 9.30: Sover
9.30: 1 dl. risgrød med frugtmos og ammes + evt. mme (60-70 ml evt. - det svinger)
11.00 - 13: Sover
13: ammes og mme (80-100 ml)
15-16: Sover
16: 00 mme (90 ml)
18.00: 1 dl. grød og ammes
20.00: ammes og mme (100 ml)
24.00 ammes og mme (120 ml.)
03: mme (130 ml.)
Det er starttidspunkter, så nogen gange er der jo ret kort mellem måltiderne eftermiddag og aften. Særlig om aftenen er han begyndt at gylpe en del af grøden op efter cirka en time, men han er stadig sulten og vil gerne spise 100 ml. mme lige efter at have gylpet en del, hvilket undrer mig?
Han spiser jo relativt hyppigt men ikke så store mængder, som jeg ellers kan se på din side, at mange gør i hans alder. Han vokser fint og aldersvarende og har haft god appetit fra han blev født.
Mange hilsner
Louise