Svar: Mange natlige opvågninger
27. april 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Jeg kan godt se at der indgår mange måltider (mælk) i løbet af dagen og det kunne godt se ud som om at I skal lidt væk fra den der 'slatspiseri' og i stedet arbejde på at han tilbydes lidt færre gange, men tilgengæld så spiser lidt mere, når han så tilbydes ...
Jeg tænker også at du måske skulle prøve at øge ham til skemad 3 gange -stadig ikke mere end 3/4-1 dl hver gang, for så er der også plads til mælken - men det kunne måske give jer lidt mere overblik og ro.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tidspunkter ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: - ammes
Morgen 8: Flaske og puttes
Formiddag 9.30-10: Risgrød med frugtmos.
Ammes/mme og puttes til formiddagslur
Frokost 13: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/mme og puttes til middagslur ca kl. 15 som nu
Aften 17.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske
Puttes til natten ca kl. 20 som nu
Sen aften 24: Ammes/flaske
Nat 03: Begynder evt. at kunne springe mælk over midt nat, men de fleste børn er stadig omkring 6 måneder inden de helt kan undvære denne.
Som du kan se af denne plan, så indgår der 6 evt. 7 amninger/flasker i døgnet og derudover 3 måltider skemad (ikke for store). Som jeg læser din plan, så plejer du at amme direkte i forbindelse med skemaden og det behøver du ikke mere. Du kan i stedet give vand af kop og så kan du supplere med amning eller flaske inden din dreng skal sove. Det betyder også at der når at gå lidt tid fra skemaden til han skal indtage mælk og at I således ikke længere oplever at han ikke kan have begge dele i sig og kaster op ...
Det er naturligt at børn har behov for mælk inden de puttes om aftenen, igen sen aften og igen tidlig morgen. De fleste børn under 6 måneder har også behov for mælk midt nat - det er mere for at sige, at de opvågninger der ligger her og hvor jeres dreng tydeligt har behov for flasken - de er naturlige og forventelige :o) Bortset fra mælkeindtaget midt nat, så er det ofte mælkeindtaget om dagen der forsvinder først.
Uroen om natten kan også skyldes drømme og motorisk udvikling, han er måske begyndt at trille mere omkring, får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen osv. Det er ikke det samme som at han skal have mælk og du skal derfor forsøge om du nogle gange kan få ham videre i søvnen med beroligende ord, kærtegn, stillingskift osv. uden at han behøver få mælk i maven ... Og så må du finde ud af om du skal amme eller give flaske på disse tidspunkter - lige nu bliver det jo netop til rigtig mange måltider fordi han får begge dele - lidt hos dig og lidt af flasken og det er fint for ham, han trives med det - men det gør du tilsyneladende ikke ...?
Så måske skulle du overveje, hvornår du ammer og hvornår du giver flaske, så du ikke behøver gøre begge dele hver gang, fordi det synligt er lidt hårdt netop at skulle gøre begge dele. På den måde når han jo op på at få mælk 9 gange i døgnet og nogle gange mere. Jeg kan godt forstå du bliver træt .. :o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre frem, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske