Svar: Vægt og behov for fedt i maden
27. april 2009
Alder:
8 mdr.
Kære A/M
Jeg er faktisk ikke helt enig med lægen her. Din datter har en flot vægt af en 8 måneders pige, men hun var også stor da hun blev født og netop med den alder hun har nu, hvor hun skal til at kravle, rejse sig op ved møblerne osv. vil hun naturligt have brug for lidt ekstra energi.
Når man anbefaler at komme fedtstof i maden til børn under 1 år, så er det ikke for at gøre dem tygge, men for at energiberige deres kost. De er simpelthen ikke i stand til at indtage så store mængder mad, der normalt skal til at dække deres energibehov og derfor er man nødt til at energiberige lidt ekstra.
Det betyder ikke at din datter skal spise usundt, snarere tværtimod, hun skal have sunde fødevarer og også sundt fedt. Hvis du giver hende rugbrødshapere, så skal der smør på brøddet, med mindre du giver hende f.eks. makrelsalat på - for makrel er fedt i sig selv og netop fedt fra fisk er meget vigtigt at få. Når du laver havregrød til hende om morgenen, så skal der fedtstof i grøden med mindre du laver den på modermælkserstatning så behøver du ikke bruge yderligere fedstof. Når I spiser om aftenen, så skal hun have sovs til sin mad, det kan være sovs som I andre spiser, smørsovs, tomatsovs eller lignende og på den måde vil hun også få fedt til maden der.
Hun skal altså ikke sættes på diæt, men skal have mad som mere og mere tager udgangspunkt i den mad I andre spiser, men hvor du medtænker, at hun skal have sunde og naturlige fedtstoffer. Hun skal have sit energibehov dækket.
Giver du hende komælk, så bør du give hende sødmælk og det samme, hvis du giver hende A38, tykmælk og lignende surmælksprodukter. Du bør fortsat vælge produkter med 3,5% fedtindhold.
Jeg håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål :o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske