Svar: Sove i sin egen seng - 3 mdr.
27. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Først: Luk ørerne når nogen siger til dig, at du forvænner din datter når du tager hende op fordi hun græder. Det er ganske enkelt noget sludder!
Hun er 3 måneder gammel og hendes behov for tryghed og nærhed er naturligt stort. Når hun græder, så er det udtryk for at hun har behov for hjælp til et eller andet, det er en måde at fortælle dig at noget ikke er helt som det skal være og det er så din opgave at finde ud af hvad det handler om. Ofte græder hun fordi hun er træt, sulten, skal have skiftet ble eller måske bare keder sig, har brug for at blive snakket med, holdt om, sunget for. Der er ingen børn der i 3 måneders alderen græder fordi de er beregnende. Der er absolut ingen børn der er udspekulerede og tænker "hvis jeg nu græder lidt ekstra, så kan jeg få mor til at hoppe og springe for mig".
Det er fuldstændig basalt og helt elementært at man som mor og som forældre eller andre der passer børn skal reagere på barnets gråd. Det er rigtigt at barnet sandsynligvis stopper med at græde, hvis man lader det græde længe nok, men det stopper ikke fordi det har lært at det roligt kan lægge sig til at sove, eller fordi det har lært at mor og far nok skal komme på et tidspunkt, - de holder op fordi det ikke nytter noget, fordi de ikke bliver hørt.
Hvis man sammenligner med dyreunger - harekillingerne, de græder også når moderen forlader reden for at gå ud og hente mad, men på et tidspunkt så holder de op. Ikke fordi de ved at hun kommer igen, men fordi de skal passe på sig selv - hvis de bliver ved med at pive, så tiltrækker de rovdyrene.
Det er altså en måde at beskytte sig selv og sådan er det også for mennesker! Så hold fast i den fornemmelse du har, lyt til dit hjerte så kommer du langt.
Mit svar til en anden omkring ændring af morgenlur og rytme hele dagen, for at få barnet tidligere i seng kan du ikke bruge. Det svar handler om når børn har behov for hjælp til ændring i deres døgnrymte - og det har din datter ikke.
Det er meget fint med 3 lure dagligt og det gør ikke noget at formiddagsluren lige nu er lidt længere nogle dage end andre dage. Men det er klart, at jo længere en formiddagslur, jo længere kortere vil de to øvrige lure være.
At sove i løbet af et par minutter og falde i søvn ved at I luller hende lidt i barnevognen lyder helt normalt i forhold til hendes alder. Det er fint, sådan må du gerne gøre.
Når du putter hende om aftenen eller når du generelt synes det er svært at få hende til at overgive sig til søvnen, så skal du overveje om du putter hende for tidligt. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt begynder at følge mere og mere med i verden, gerne vil opleve, bruge sig selv mere fysisk og mentalt og du skal derfor sørge for at hun bliver stimuleret rigtig godt på alle områder i løbet af dagen. Hun skal altså bruge sig selv både fysisk og mentalt.
Hun må også meget gerne være vågen i et par timer imellem hver lur, mange forældre tror at børn i denne alder skal sove med 1½ times mellemrum, men det behøver hun altså ikke. Prøv derfor at have aktive timer imellem hendes tre daglige lure og put hende evt. 20 minutter senere end du lige tror er nødvendigt.
Det er også sådan at børn i 3-4 måneders alderen ofte powernapper mere om dagen og deres sidste lur ligger ofte så sent på dagen at den påvirke sengetiden. Derfor går mange børn i denne alder lidt senere i seng - nogle gange er klokken måske 21.30 inden barnet er putteklar og det er okay - det ændrer sig igen i takt med at barnet bliver ældre.
Det er rigtig fint at du ammer hende inden hun skal sove. På den måde er du sikker på at hun er fyldt godt op med mælk og du hjælper hende til at blive helt rolig og afslappet. Det vil altså være hensigtsmæssigt at hun ammes og når hun så efterfølgende viser træthedstegn, så gør I klar til at putte hende. Hvor du normalt ville ligge med hende hos dig eller gå rundt med hende i favn, skal du istedet svøbe hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun kan få en sut som erstatning for brystet. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Ligger hun i vuggen, så vip den stille og roligt, imens du stadig holder dine hænder ved hende og hjælper hende til fysisk ro og hun kan mærke at du er der :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej og giver dig lidt ro - fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske