Brev:
Håbløs søvn
6. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Håbløs søvn
Mit spørgsmål kommer egentlig i forlængelse af dit svar til spørgsmålet i "Søn på knapt to vågner hyppigt om natten". Kort fortalt gennemgår mig og min søn ca. samme aften- og natteforløb som det, der er beskrevet i brevet, bortset fra, at han falder i søvn i mine arme efter et kort ritual, og at han vågner mere hyppigt (sover uroligt, vender og drejer sig, klynker og skal aes i søvn ca. 1 gang i timen hver nat). Desuden vågner han tidligt, græder og vil op (men vil dog ikke have meget morgenmad) - men er segnefærdig af træthed allerede 1 time herefter.
Min søn er et år og sov som en engel (faldt i søvn i egen seng, kom over i min i løbet af natten, og sov i lange stræk på ca. tre timer) fra fødselen til han var ca. 8 mdr. Herefter prøvede jeg i næsten 2 mdr. forgæves med Godnat og Sov godt-, og Anna Wahlgren-metoden. Til sidst måtte jeg opgive på grund af manglende overskud og søvn, og hans "rytme" er nu som ovenfor beskrevet. Det vil sige, jeg slipper for timevis af gråd ved ikke at prøve at få ham til at blive sovende i egen seng, men jeg mangler i den grad nattesøvn!
Grunden til at jeg skriver nu, er dit svar til spørgeren i det andet brev, hvor du spørger, hvad der ville ske, hvis de blot tog ham over i sengen uden "kamp", og det er faktisk det jeg gør - uden succes. Jeg sørger for at han spiser så meget som muligt om dagen, men jeg må indrømme, at det ikke er ret meget, så jeg vil ikke udelukke, at det kan være sult. Men jeg KAN ikke få mere i ham om dagen. Desuden får jeg jævnligt tjekket hans ører, som er fine. Han sover også meget dårligt og uregelmæssigt i løbet af dagen (fx. 1 gang 1 time eller 3 gange en halv time).
Kan du hjælpe en meget træt mor med en forklaring, please?
Håbefulde hilsener fra Birgitte