Svar: Håbløs søvn
6. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Birgitte
Hvor sover din søn henne? Ligger han i sin egen seng, eller ligger han hos dig nu?
Jeg sprøger fordi jeg tror at I to forstyrrer hinanden. Som mødre er vi ofte utroligt følsomme over for vores børns lyde om natten og reagerer ved hvert eneste klynk der kommer. Nogle gange skal børnene have mulighed for at falde til ro af sig selv og det er nemmere, hvis de ikke ligger klods op af forældrene.
Det er helt normalt at børn sover uroligt om natten. Der går kun korte intervaller imellem den lette og den dybe søvn og børn drømmer også meget, da de skal have bearbejdet dagens oplevelser gennem drømme. Nogle børn kan sågar sætte sig op og småklynke i sengen, selv om de fortsat sover og nogle gange skal man hjælpe dem med at blive lagt ned og blive puttet igen, andre gange kan de selv lægge sig ned og sove videre.
Jeg er ikke tilhænger at principper hvor børn skal græde sig i søvn. Jeg mener at børn har behov for tryghed og at forlade et barn der græder skaber kun utryghed og frustration. Men gråd er også mange ting og nogle gange skal man lige afvente og se, hvad der sker.
Jeg synes derfor det ville være en god idé hvis du prøvede at få din søn til at sove i egen seng og også gerne i eget værelse. Simpelthen for at I ikke forstyrrer hinanden unødigt. Hvis han så vågner i løbet af natten og er ulykkelig eller tørstig, eller simpelthen skal have hjælp til at finde ro igen, så kan du tage ham over i din seng, men prøv at se om han ikke de fleste gange vil kunne finde roen selv, når han vågner.
Hvis du er 'på' hver time natten igennem, så kan jeg godt forstå at du er træt, men det er din søn også. I har begge to behov for en sammenhængende søvn.
Med hensyn til søvnen om dagen, så prøv at gøre det til en vane at køre en tur med ham dagligt i barnevognen. Gerne på samme tid hver dag, så du får skabt en helt præcis rytme. Børns sovebehov er jo forskelligt, men de fleste børn på et år har fortsat behov for to lure i løbet af dagen. En lur om formiddagen og en om eftermiddagen. Hvis du på en eller anden måde kan få skabt en rutine i dagligdagen, så vil det sandsynligvis hjælpe. Det skal være det samme, dag efter dag. Børn elsker rutiner og det genkendelige er med til at give tryghed.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske