Svar: Sovevaner i dagtimerne
27. april 2009
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng :o)
Når man er 6 uger gammel, så er det helt naturligt at man har behov for hjælp til at falde i søvn og det er helt naturligt at have søvnassociationer som bryst, flaske, blive holdt i favn, blive trille i sin barnevogn osv. Der er på nuværende tidspunkt ikke tale om dårlige søvnassociationer, men derimod om en helt naturlig måde at finde ro på, når man ikke er mere end 1 måned gammel ...
Nogle gange kan man godt blive så fokuseret på sovevaner, at man helt glemme, hvornår ting er naturlige og hvornår de skal have lov til at være naturlige. Man hører så meget om søvnproblemer og du kan også her på siden se at søvnproblemer fylder meget - næsten 2500 spørgsmål alene handler om det - men det betyder ikke at man skal tage problemerne på forskud :o)
Der er så absolut ikke noget unormalt i det du fortæller og det er rigtig vigtigt at du ikke går i panik og tror at nu er det helt galt, nu lærer din dreng aldrig at sove :o)
Du skal for det første være opmærksom på din drengs bevidsthedsstadier. I skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til jer er altså at I prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand han er i. Nogle gange prøver I måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver I at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Modsat, så putter I ham også nogle gange for sent, han får lov til at kigge for meget og skal hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove og her har han så behov for at blive svøbt, blive skærmet, blive puttet i sin vogn og trillet lidt.
Du skal også være opmærksom på hvornår han spiser og hvor meget mælk du giver ham. Nogle børn vil i din drengs alder, have behov for lidt ekstra mælk inden de skal sove. Det afhænger helt af, hvordan jeres rytme er.
Hvis I har en rytme, hvor din dreng tilbydes flaske når han vågner af en lur og der spiser sit egentlige måltid, så kan det være en idé at give ham måske bare 50ml inden han svøbes og puttes til lur. Han har en alder lige nu, hvor han vokser rigtig meget, det er blevet varmere i vejret og han kan sagtens have behov for at få en lille smule mere mælk end tilfældet måske er hos jer.
Prøv også at se om ikke han vil have en sut, selvom han måske har afvist den indtil nu, så kan det godt tænkes at han vil og kan have glæde af den. Prøv med forskellige slags, en sut sætter gang i tarmperistaltikken og fører maden og også luften igennem systemet. En sut kan derfor være en rigtig god idé, når han efter et måltid skal have hjælp til at overgive sig til søvnen og finde ro.
Lad sutten indgå som en del af putteritualet, træk gerne en stofble igennem suttens ring, så han har en klud ved ansigtet. Den kan hjælpe ham med at holde sutten ved munden og samtidig giver den tryghed og ro at have ved ansigtet.
Så for at gentage: Start med at give ham mælk, når han vågner af en lur, sørg for at han spiser godt og effektivt der, få ham til at bøvse, skift hans ble, snak med ham, lad ham pludre, studere dig, verden osv. og når han så er parat til at skulle sove igen - måske efter 1½ time (nogle gange lidt før, andre gange lidt tidligere) så svøber du ham, tilbyder ham igen lidt på flaske og putter ham.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, ligger han i barnevognen så tril den frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm, stil ham til at sove udendørs når vejret er så godt som nu. Du må også gerne trille en lang tur, som du også benytter dig af - det er helt fint :o)
Vær opmærksom på at han ikke må blive for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen eller sørger for at han står køligt, når han sover :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej. fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske