Svar: Fornægter omsorg fra farmand
27. april 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Charlotte
Det er et eller andet sted naturligt at børn omkring 1½ år begynder at separere sig mere tydeligt fra deres forældre og at jeres dreng derfor i en perioder vælger den ene forældre frem for den anden ...
Det plejer dog også at være sådan, at når mor så mangler så dur far og omvendt. Derfor er det en lidt voldsom reaktion at jeres dreng græder højlydt og protesterer voldsomt, når far henter i dagplejen.
Jeg kan godt forstå at far bliver ked af det, men jeg tænker at det er vigtigt ikke at tage det personligt, ikke at lade det gå i hjertet. Hvis far føler sig afvist, så vil han naturligvis trække sig og det kan jeres dreng mærke. Jeg tænker derfor at jeres dreng har brug for det modsatte, han har brug for at far her træder lidt i karakter, ikke skælder ud, men i stedet vender hele situationen til noget godt noget positivt "hva pokker, vil du ikke med hjem, din lille bølle, så kommer jeg efter dig gør jeg ..." eller lignende og så fanger far ham, kilder ham og sørger for at de to tumler og har masser af fysisk kontakt. På den måde får far signaleret, at han vil jeres dreng, jeg vil kramme dig, kilde dig, mærke dig og vi to hører sammen og har noget sammen - og får så samtidig brudt situationen på en god måde.
Det vil også være rigtig godt, at far tager over med visse ting og at du bakker op omkring det "nu tager du og far op og handler, så ses vi igen om lidt.." Så jeres søn mærker at du bakker op om at han og far laver noget sammen uden mor.
Lige netop når han skal sove, så synes jeg ikke I skal kæmpe om det. Hvis han vil puttes af mor og falder trygt til ro ved at det er mor der putter, så er det mor der putter. Det er vigtigt at I har rolige aftener, at han falder trygt og roligt til ro om aftenen og sover godt om natten. Badet kan I skiftes til, så det nogle gange er både mor og far og så skiftes I til at komme og gå, så han oplever at det kan I også begge to godt styre og igen må du gerne sætte ord på, så han hører at du har det fint med at far gør disse ting også.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske