Svar: Min søn vender sig hele tiden i kravlestilling om natten, og vågner af det
28. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Karoline
I den periode, hvor børn begynder at komme op på alle fire, står og rokker og stille roligt finder ud af at kravle, så øver de sig både om dagen, når de er vågne og aktive - og om natten når de sover.
De har en stor motorisk uro, får sig lagt i de mærkeligste stillinger, kommer op på alle fire, ligger og rokker frem og tilbage - dybt frustrerede og de gør det i søvne. Nogle børn gør det så voldsomt at de ligger og banker hovedet ind i sengegavlen, hvilket naturligt må gøre ondt ... :o(
Det er en periode man skal igennem, i takt med at barnet bliver mere og mere mobil, finder ud af at sætte sig ned fra kravlestilling, lægge sig på maven osv. så falder der mere ro over barnet om natten. Men lige den pierode, hvor barnet øver sig i at kravle, kan godt give nogle hårde nætter.
Tiden arbejder således for jer, men du kan godt hjælpe ham lidt på vej. Om dagen skal du sørge for at tumle med ham, trille ham, vugge ham, gynge ham osv. så han virkelig får brugt sig selv fysisk. Du skal hjælpe ham med at vippe og lære at komme ned på maven, sove på siden eller maven osv. Jo mere han selv bliver i stand til at skifte stilling om dagen, jo bedre vil han også blive til det om natten.
Han må gerne sove på maven, hvis du tænker det kan hjælpe. Put ham på maven, hold dine hænder på hans ryg, stryg ham lidt på ryggen og ned over blenumsen og hjælp ham på den måde til mere fysisk ro.
Nogle forældre spørger om man må give barnet sele på om natten og det synes jeg ikke man skal gøre. Barnet har jo netop en alder hvor han naturligt har behov for at skifte stilling og man skal som udgangspunkt ikke hindre ham i den naturlige udvikling som han er igang med ...
Fortsat held og lykke - se på det positive, det er super godt at han allerede i en alder af 7 måneder gør tegn til at kravle :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske