Brev:
Åh ja, søvn igen:-)
28. april 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Åh ja, søvn igen:-)
Hej Helen.
Jeg har lige kigget ned over listen over min spørgsmål til dig, og altså, der står jo søvn, søvn og atter søvn:-)
Det kommer der så til at gøre igen!
Min datter er nu godt 2½ år. Vi sover i perioder helt udmærket, men der er ikke det store system i, hvordan det går for sig. Nogen gange sover hun det meste af natten hos sig selv, andre gange sover hun det meste af natten hos os. Det er egentlig ikke så vigtigt for mig, det der er vigtigt er, hvordan vi alle får noget søvn.
Som så ofte før har vi en dårlig periode, fordi min datter ikke sover godt nogen steder. Hun tager lige de første timer (på en god nat til ved 3-tiden) hos sig selv, og så kommer hun ind til os – hvor hun absolut ikke ligger stille. Hun drøner rundt i sengen, halvt sovende, sætter sig hele tiden op, og kan slet ikke finde ro.
Hun er inde i en ret følsom periode. Uvist af hvilken årsag kan hun pludselig slet ikke holde ud, hvis min mand og jeg ikke er lige ved siden af hende. Det går lidt fremad nu, men i starten ville hun ikke engang acceptere, hvis vi gik fra stuen og ud i køkkenet for at hente et glas mælk uden hun var med. Det virker på mig som om hun er oprigtig, altså, jeg tror ikke hun laver fis med mig. Hun BLIVER virkelig utryg og ked af det. Det har stået på en måneds tid. Måske kan der have været en lille hændelse i et supermarked, hvor min mand lod hende sidde i vognen i køen mens han hentede noget han havde glemt. Han var væk i max 1 minut, men da han kom tilbage var hun rigtig, rigtig ked af det og svær at trøste. Det var ca. der problemet startede.
Vi var på påskeferie umiddelbart efter, og selvfølgelig spændte på, hvordan hun nu ville klare at komme i vuggestue. Det var rigtig svært, hun græd og holdt fast i os, når vi skulle gå, og havde dårlige formiddage, men bedre eftermiddage. Så løb hun ind i en ordentlig gang skoldkopper, og var hjemme en uges tid. Hun er nu tilbage i institution, men har det stadig svært om formiddagen.
Hun sover ved 9-tiden om aftenen til ved 8 tiden om morgenen, og får som regel en lur på en times tid i institution. Vi har haft en periode på et par uger, hvor hun ikke sov til middag. Det gjorde ingen forskel for nattesøvnen.
Mit spørgsmål er nu: Hvor ’hårde’ synes du vi kan være ved hende i denne periode? Vi er jo nødt til at gøre noget for at få lidt søvn, men jeg vil helst undgå at forværre hendes ’separationsangst’.
Min mand og jeg har talt om, at han eventuelt kan prøve at ligge på en madras ved siden af hendes seng og sove. Hun vil helt sikkert blive ulykkelig over ikke at måtte komme ind til os, men jeg synes det er synd for os og hende, at hun ikke sover godt.
Desuden har vi snakket om at hun skal til at falde i søvn selv, lige nu ligger hun og holder os i hånden til hun sover. Nogen gange tager det 5 minutter, men oftere og oftere tager det 1 time – og det er heller ikke meget ved.
Vi har givet hende en seng hun selv kan komme ud af, men det benytter hun sig ikke af. Men der er ingen tvivl om, at hun er rigtig glad for sin seng, hun kravler ofte op i den i løbet af dagen, og protesterer sjældent over at skulle lægge sig i den om aftenen.
Hvad tænker du om mine overvejelser? Alle forslag modtages, og hvis der er noget af det jeg gør, som du synes er HELT hen i skoven, så sig det endelig – jeg er MEGET åben, og MEGET træt:)
Bedste hilsener fra
Træt mor