Svar: Spiserutiner - tvillinger
28. april 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med dine dejlige to børn, det lyder som om at I har det rigtig godt alle sammen og som om at børnene trives :o)
Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil have lidt fast rutine, så børnene spiser nogenlunde samtidig og sover nogenlunde samtidig - og det kan være ganske fornuftigt at arbejde på dette, så du også får hænderne fri bare en gang imellem ...
Det er forskelligt, hvordan man som mor til tvillinger løser problemet og synes det fungerer bedst. Hvis man ammer, kan man normalt godt amme begge børn samtidig, så der ligger et barn ved hvert bryst. Ved at lægge de to børn til samtidig opnår man først og fremmest at spare tid, men derudover får man ofte også naturligt skabt en nogenlunde ens døgnrytme, hvor børnene spiser, leger og sover nogenlunde samtidig.
For andre fungerer dette ikke, nogen synes det virker som om at amning nærmest er en 'madstation' og det handler om massebetjening, det er svært at have kontakt med begge børn samtidig, giver man dem mad enkeltvis, så er man mere direkte på det enkelte barn.
Derfor er det for nogen rarest at give flaske, kombinationen af både flaske og bryst fungerer for nogen rigtig godt. Det giver mulighed for at far eller en anden omsorgsperson kan tage over og give det ene barn mad, samtidig med at mor f.eks. ammer det andet. På den måde kan man også kører børnene ind i nogenlunde samme spiserytme og man kan så skiftevis amme den ene og give den modsatte flaske, så modermælk og modermælkserstatning fortsat bliver ligeligt fordelt.
Nogle mødre vælger også at stoppe amning helt og overgå til flaske og det handler ofte om, at når man har flere børn der skal have mad, snakkes med, lege med, pusles, puttes osv. så bliver man træt. Derfor kan det være en lettelse for nogen at man kan være flere om det hele - og også flere om at give mælk og det kan man jo hvis man giver flaske ... :o)
Det er naturligvis helt okay at have det sådan, det vigtigste er i sidste ende at hele familien trives og har det godt.
Hvorvidt du skal blive ved med at amme eller gå over til kun at give flaske er der kun dig selv til at svare på. Du må prøve at gennemtænke, hvad der fungerer bedst for jer alle, hvordan I får hverdagen til at gå op i en højere enhed. Set ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt, så er det naturligvis godt, hvis du kan give børnene modermælk og derfor synes jeg naturligvis at du skal blive ved med at lægge til, når du orker det og så supplere med flaske, når det er bedst for jer alle.
Det vil være sådan, at jo mere flaske du giver, jo mindre vil børnene komme til brystet og jo mindre mælk vil du producere. Din mælkemængden vil derfor naturligt dale og amningen stoppe stille og roligt hvis du ikke længere lægger børnene hyppigt til brystet. Husk her, at selvom det så kun lykkes at amme i 2-3 måneder, så er det også værdifuldt. Det kan ingen tage fra jer.
Med hensyn til rytme for dagen, så er det meget svært at lave for så små børn. De fleste børn begynder ikke at have rigtig rytme før de er over 4 måneder gamle.
Du kan dog gå ud fra lidt. Blandt andet at de bør sove 3 lure dagligt og have mad mindst 6 gange i døgnet - evt. og gerne lidt mere ... En plan kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes/flaske, sover lidt videre
Formiddag: Ammes/flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes/flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur
Aften: Ammes/flaske
Puttes til natten
Sen aften: Ammes/flaske
Midt nat: Ammes/flaske
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske