Svar: Mavekneb efter spisning
28. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Karolina
Nogle børn sluger meget luft når de spiser af flaske og det giver naturligt mere uro i maven. Her kan man forsøge at skifte til en anden type flaske, flaskesut. Jeg har fået et par tilbagemeldinger på de nye BabyBornFree flasker, og de skulle være ret gode til at minimere luftindtaget. Derudover er de 100 % fri for Bisphenol A - du finder dem her på siden under superlinks/børneudstyr.
Derudover kan der naturligvis være forskel på erstatningen man giver. Modermælkserstatninger er sammensat forskelligt, så hvis barnet reagerer med mavekneb, forstopppelsesproblemer eller lignende på et produkt, så kan man godt forsøge sig med et andet. Da jeg ved at du i øjeblikket giver NAN 1, så kunne du f.eks. prøve med NAN H.A. Den er lidt anderledes sammensat idet proteinerne er delvist hydrolyserede og det betyder at nogle børn bedre optager den i tarmene.
Prøv også at lade din dreng sidde lidt op, når du giver ham flasken. Det kan også fremme indtaget og gøre at han sluger mindre luft end hvis han ligger fladt, når han spiser.
Hjælp ham med at holde lidt gang i maven, du kan give ham lidt mavemassage, hvor du med et par fingrer masserer rundt omkring navlen i små runde cirkler, i urets retning. Brug evt. lidt badeolie, så glider fingrene lettere. Du kan også cykle med hans ben, trykke ham lidt under fødderne, presse på hans fodsåler så hans ben bukkes og strækkes, det kan hjælpe luft og afføring igennem systemet og ud i bleen :o)
Derudover børn du overveje om drengene skal have en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således både luft og mad igennem systemet uden at tilføre yderligere mad. Det at sutte kan derfor være med til at give lidt ro i maven :o)
Derudover er det også vigtigt at hjælpe barnet med at få bøvset i forbindelse med spisning, luften kan både komme ud som en prut og som en bøvs ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat god dag :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske