Svar: Svær start
28. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Mor til 2
Tillykke med lillebror og velkommen tilbage - det er altid dejligt, når familierne melder sig på banen igen, sikke privilegium, at få lov til at følge jer så længe :o)
En svær start skriver du - ja det må man sige, hold da op. jeg kan godt forstå at tårerne presser sig på, hvis din dreng en dag græder lidt meget. Du vil jo gerne gøre det bedste og hvad søren kan du næsten gøre, som du ikke allerede gør. Det er dybt frustrerende at have et ulykkeligt barn og intet af det man gør synes at virke ...
Det lyder dog som om at I er godt på vej, han trives, tager på, udvikler sig rigtig godt og i fin retning og han lyder ikke umiddelbart til at have ondt - eller hvad? Det lyder mere som om at han, som du skriver, er en dreng, der nu har rigtig meget behov for at mærke verden, blive stimuleret både fysisk og mentalt, der skal ske noget - og så samtidig også som en dreng, der så skal hjælpes med at finde ro og overgive sig til søvnen, når tid er. Det lyder som om at det er en af dine vigtigste opgave, at hjælpe ham med at blive skærmet og overgive sig til søvnen :o) Fint at du er opmærksom på det.
Du skal naturligvis finde balancen imellem at aktivere ham og hvor længe han skal være vågen og hvornår det så er tid at putte ham, han må gerne være vågen i 1½-2 timer nogle gange. Det er okay, men så skal han også sove derefter.
Du skal gå ud fra at han skal have 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Derudover tænker jeg at du har en vigtig pointe omkring det at sikre ham mad nok. Det er helt fint at du supplerer med en flaske efter behov og du må naturligvis også gerne fortsat amme, som du føler det er bedst. Du skal gøre det, som virker bedst for hele familien, som giver mest overskud - sådan er det, når der også er en 2 årig man skal tage sig af og være mor for :o)
Prøv om du kan finde en rytme, hvor du giver mælk når han vågner af en lur, altså starte med at amme/give flaske så han der spiser rigtig godt og effektivt. Herefter skifter du ham, pludrer med ham, aktiverer ham osv. og inden han så puttes igen, så skal du tilbyde ham mælk igen. Det er ganske givet ikke meget han har behov for, men det er godt at give ham tilbuddet.
Hvis du ønsker at øge din mælkemængde, så kan du gøre det at du netop ammer ham to gange imellem hver lur. Starter med at amme fra det ene bryst, når han vågner, sørger for at han spiser effektivt og længe der, skifter, bøvser, leger osv. og inden han så puttes, så tilbydes han toppen fra modsatte side.
Du kan også gøre det at du starter med at amme fra den ene side som beskrevet og når du så putter ham, så kan du lige inden supplere med en flaske. Eller gøre modsat, så han får flasken når han vågner og suppleres med brystet inden han puttes igen. At gøre det på denne måde kan godt være med til at give lidt ro og kan gøre at han begynder at sove lidt længere lure.
En plan for dagen ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Amning/flaske og sover lidt videre
Formiddag: Amning/flaske
puttes til formiddagslur
Frokost: Amning/flaske
puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning/flaske
Puttes til 3 lur
Aften: Amning/flaske
Puttes til natten
Sen aften: Amning/flaske
Nat: Amning/flaske
Jeg vil også til jer nævne vigtigheden i at være opmærksomme på jeres drengs bevidsthedsstadier. I skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Man kan godt blive så fokuseret på at få sit barn til at sove, at man begynder at putte barnet lidt for tidligt, måske prøver I at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt.
Man kan også blive så fokuseret på at give sit barn stimuli, at man kommer til at overskride barnets grænser og får barnet puttet for sent. Han får lov til at kigge for meget og skal hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove og her har han så behov for at blive svøbt, blive skærmet, blive puttet i sin vogn og trillet lidt - præcis som du også gør.
Det er en rigtig svær balance at finde, hvornår det er for lidt og hvornår det er for meget og børn er her også forskellige. Hvor nogle børn viser tydelige træthedssignaler, så er andre børn meget svære at aflæse og det kræver øvelse og tager tid at lære sit barn at kende.
Hvornår giver det pote spørger du og det er jo svært at spå om fremtiden, men de fleste forældre oplever en ændring til det bedre efter 12-16 ugers alderen, så vi krydser fingre for at det også snart ser lidt lysere ud for jer :o)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske