Svar: Stadig ked af det ved aflevering i vuggestue
28. april 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Tina
Det er meget normalt at børn græder ofte lidt, når de afleveres og græder en smule igen, når de hentes og man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener vuggestuen og hjemmet mødes.
Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en fremmed pædagog. Når det er en trygt og kendt person, så går det naturligvis bedre, så ved de bedre hvad der skal ske og din dreng vil stille og roligt begynde at føle sig tryg, lære pædagogerne at kende og vil have en helt klar fornemmelse af, at når du overgiver ham i favne på den anden, så tager den anden sig af ham, passer på ham osv. når du ikke er der.
At blive afleveret i institution er svært og at blive afleveret til en man ikke kender og ikke føler sig tryg ved er naturligvis ikke rart. Derfor græder han når han bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er han sandsynligvis glad igen, glad for at være der, være sammen med de andre børn osv. og pædagogen viser sig at være okay ..
Oftest så sker det så også at når barnet så hentes igen, ja så kommer en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det vil være rigtig godt hvis det er den samme pædagog der tager imod jeres dreng om morgenen, når han bliver afleveret. Det vil gøre ham tryg og rutinerne omkring aflevering vil således være de samme hver dag - genkendelighed giver tryghed. Det er derfor vigtigt at du ligesom afleverer ham i favnen på den samme, at der vinkes farvel på samme måde osv.
Du kan give ham et fotoalbum med hvori der er billeder af mor, far, hunden, bilen osv. De ting han kender hjemmefra. Det kan gøre ham tryg at kunne se jer og blive bekræftet i at I er der stadig væk og kommer og henter ham igen. Han er stadig så lille at han ikke helt forstår hvor I forsvinder hen, når I går fra ham - han ved jo ikke at I skal på arbejde, for ham er I bare væk ...
Det kan også nogle gange være godt at bryde situationen lidt ved at lade far aflevere, især hvis far er mere rolig og ikke bliver så følelsesmæssigt påvirket af jeres søns gråd, som du måske gør. Det er klart, at hvis jeres dreng fornemmer at du har svært ved at aflevere ham, så bliver det naturligt sværere. Hvis du har svært ved det, må der jo være noget galt med det sted ... og så vil han naturligt protestere ekstra.
Så hvis I har mulighed for at lade far forsøge aflevere en gang imellem, så vil det være rigtig fint også at forsøge dette :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske