Svar: Søvn - ind til mor og far om natten
28. april 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Lone
Det er svært at blive storebror og det er derfor naturligt at jeres dreng især i øjeblikket søger jer ekstra om natten. Lillebror ligger jo ganske givet i soveværelset, så hvorfor må den store ikke ligge der ... det kan være svært at forstå, når man kun er 3 år ... :o)
Samtidig er det jo også en vane han har fået, han har altid gjort det og det har været acceptabelt så længe der kun var ham. Men nu kræver lillebror også sin ret og så er det mere besværligt. Det forstår storebror naturligvis ikke.
Et alternativ til at ligge i smørhul mellem forældre kan være en madras på gulvet, det kan være lettere at komme tilbage til egen seng igen fra en madras på gulvet end det er fra forældrenes varme dobbeltseng ...
Noget andet er naturligvis årsagen til at han vågner, drømmer han? Har han ondt? Er han bange for mørke? Er han tørstig? Skal han tisse? eller ... Det kan være en god idé at prøve at gennemtænke og finde ud af årsagen til at han vågner.
Hvis han vågner fordi han er bange og drømmer, børn kan i den alder godt have mareridt, så bør han naturligvis få den tryghed han søger. Hvis det kniber med at være i soveværelset, så praktiserer nogle forældre at have en madras på børneværelset i en periode og således sover den ene af forældrene der. I princippet går jeg ikke ind for at forældre skal lægge sig på gulvet og sove, men det kan faktisk være en løsning i en sådan situation, simpelthen fordi man så, når han vågner kan berolige ham med at man er der og holde fast i at han skal blive liggende i sin seng. På den måde kan man få brudt vanen med at stige ud af sengen og komme ind til forældrene.
Hvis han er tørstig, skal tisse eller andet, så kan I jo sørge for at der er vand tilgængeligt ved siden af sengen og I kan følge ham på toilet hvis det er behovet. Det kommer dog mere, når han skal til at træne renlighed ...
I kan også prøve at tale med ham om at om natten skal han sove i sin egen seng, vågner han tidlig morgen er det fint at han putter hos jer, men vågner han sen aften, så skal han sove i sin seng ... Han kender dog ikke klokken og vil naturligt have svært ved at skelne, hvornår han må og ikke må - men der er noget fornuftigt i at I forsøger at vende ham om og følger ham tilbage til egen seng igen.
Nogle gange kan man også lade barnet kommer ind i sengen og når pladsen så efter et par timer bliver for trang, lillebror vågner osv. så kan du tage storebror i hånden og følge ham tilbage til egen seng igen ... Det lykkes faktisk nogle gange og det at han så begynder at vågne i sin egen seng om morgenen, kan godt være med til at give fornemmelsen af at det at sove i egen seng er okay, det kan man faktisk godt.
Lige nu lyder det som om at han har brug for nærheden, trygheden og det at få lov til at komme hos jer. Men hold øje med hvornår det skifter til kun at være en dårlig vane og hold fast i at han ikke skal ligge der til tid og evighed. Prøv at få ham tilbage i egen seng, når det er muligt, enten ved at følge ham tilbage igen, når lillebror alligevel vågner og kræver mor - eller ved at give ham en madras på gulvet i soveværelset så nærheden er der, følelsen af at sove med de andre er der - uden at man sover i sammen seng eller lad en voksen i en periode sove på børneværelset og hold fast i at han skal blive i sin seng, at det er roligt og helt okay :o)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske