Svar: Min søn vil ikke tage brystet
6. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Karen
Din søn har af en eller anden grund vendt op og ned på nat og dag, på den måde at han tager sit mælkebehov om natten i stedet for om dagen. Og det er naturligvis uhensigtsmæssigt i længden.
Jeg ved ikke hvad der er sket, siden han om dagen ikke har lyst til brystet; men af en eller anden grund, så må han have følt sig presset (du skriver i har haft en hård kamp) og det lyder som om at det er, når han er vågen og bevidst, at han ikke har lyst. Jeg tænker at han derfor ikke har fravalgt amningen som sådan, men egentlig stadig er interesseret.
Da han tilsyneladende stadig er glad for brystet om natten, så er der umiddelbart ikke grund til at begynde på flaske. Han er også så stor nu at han kan begynde at drikke af en kop. Men du skal naturligvis være sikker på at han får sit behov for mælk dækket. Derfor kan flasken godt være et alternativ.
Han skal fyldes op i løbet af dagen, så han ikke er så sulten om natten. Hvis du har mulighed for det, kan du evt. malke ud. Det betyder at han på den måde både kan få din mælk, men også at du får stimuleret til større mælkeprodution. Hvis du fortsat ønsker at amme, så kan dette være muligheden.
Vælger du at give en flaske med erstatning, så vil din mælkemængde nedsættes. I og med at din søn får mere at spise i løbet af dagen, så skulle han jo gerne sove lidt længere om natten og derved ikke die så meget. Hvis han således ikke dier hverken om dagen eller natten, så stopper amningen og det skal du i givet fald være forberedt på.
Når man giver flaske så er der også altid en risiko for at han vil vælge flasken fremfor brystet, især når han allerede nu har tendens til at afvise brystet. Det er drfor vigtigt, at du gør op med dig selv, hvad du helst vil. Malke ud og stimulere til mere mælk, eller give erstatning. Mælk om dagen skal han have for at I får vendt rytmen.
Med hensyn til hans små skrig, når han sover, så skyldes det at han ligger og drømmer og det er helt naturligt. Han skifter imellem at sove let og tungt og der et naturligt at børn kan lave suttelyde og forskellige andre lyde og grimasser i søvne uden at man behøver at tage dem op. De skal have lov til at finde roen igen.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske