Svar: Søvnbehov - 22 mdr.
29. april 2009
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
De fleste børn på 2 år, vil sove ca 13 timer i døgnet, nogle lidt mindre og andre lidt mere. Heraf vil middagssøvnen vare mellem 1-2 timer dagligt.
De fleste børn på 5 år sover ca 11 timer i døgnet og sover ikke middagslur. Igen er det et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre - men det ligger deromkring.
Når man skal vurdere om børn sover det de har behov for, så er man også nødt til at se på andet end klokken og tælle timer :o) Man er nødt til at se på hvordan barnet trives og generelt har det. Hvis børnene leger, er aktive, spiser godt, udvikler sig osv. så har de det godt og får også normalt den søvn de behøver. Børn i 2-5 års alderen sidder stort set ikke stille, der skal ske noget hele tiden og de bruger deres krop rigtig rigtig meget. Hvis barnet ikke får sovet nok, så vil det naturligt ikke kunne lege som de andre, barnet vil være pjevset, pylret, halvsløj osv. og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer :o)
Det lyder som om at jeres børn sover lidt mindre end gennemsnittet men stadig som om at de sover godt og får deres behov fint dækket.
Rigtig god weekend - og rigtig meget held og lykke med udtrapningen af medicinen til lillebror, hvor er det dejligt, hvis han ikke længere behøver det. Krydser fingre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske