Svar: Græder i barnevognen
29. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Helena
Det lyder umiddelbart som om at din datter drømmer en del og at det er når hun skifter søvnfase, at hun græder lidt. Når vi sover, så er vores søvn inddelt i forskellige faser - nogle gange sover vi let, andre gange dybere og atter andre gange drømmer vi. Det skifter lidt hele tiden og jeres datter lyder til at græde, når hun drømmer eller når hun måske er ved at vågne lidt op/sover mere let.
Det er helt fint og okay at du luller hende videre i søvnen igen, hvis du skønner at hun har behov for at få den længere lur. Virker hun til at have svært ved at komme videre i søvnen, så tag hende op - hun behøver ikke sove 3 timer i træk om dagen med den alder hun har, men hvis hun har brug for det, er det naturligvis okay.
Du skal gå ud fra at hun har behov for 3 lure dagligt i løbet af dagen og at hun samlet vil sove måske 5 timer. Det kan være en formiddagslur på 1½ time, en middagslur på 2½ time og en 3. lur på 1 time. Måske græder hun fordi hun ikke behøver sove mere, men i stedet har brug for at komme op, blive stimuleret, bruge sig selv aktivt ... :o) Om natten vil hun sove ca 10 timer - altså et gennemsnitligt søvnbehov på ca 15 timer i døgnet.
Læg også mærke til om hun måske har det lidt for varmt, når hun sover. Det er jo blevet varmere i vejret og står barnevognen på terrassen hvor der er sol, så skal hun måske have lidt mindre tøj på eller du skal finde en mere skyggefuld plads, hvor hun kan stå og sove. Jeres datter kan altså godt drømme mere og sove mere uroligt, hvis det er varmt i barnevognskassen ...
Hvis hun havde ondt i ørerne så ville hun også græde om natten. Hvis hun har ondt i maven, så vil hun normalt ligge og trække sig sammen eller spænde i kroppen og det lyder ikke til at være tilfældet.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske