Brev:
Ind på eget værelse og vuggedød
29. april 2009
Alder:
0 mdr.
Ind på eget værelse og vuggedød
Hej Helen,
Så er jeg her igen. Det er lidt i fortsættelse af mine tidligere spørgsmål til mavepinen hos min 3 uger gamle datter. Hun har fortsat mavepine, men det ser ud til det hjælper lidt på problemet, hvis hun sover på siden. Det er jeg dog ikke særlig tryg ved pga. vuggedød. Eller gælder det kun, hvis de sover på maven?
Om natten har jeg svært ved at sove pga. min datter. Jeg har altid sovet meget let, og derfor forstyrrer hun mig en del. Det er både, når hun ligger og har småondt i maven efter et måltid, men dog ikke behøver trøst, og når hun har sin REM-søvn, som spædbørn jo har specielt meget af. Da kommer der rigtig mange lyde fra hende og hun bevæger sig meget. Hun sover den første del af natten i liften ved siden af sengen og efter amning om natten forbliver hun som regel oppe i sengen hos mig. Det gør dog, at min mand sover et andet sted, for han bliver temmelig forstyrret af amningen, som vi endnu ikke helt har fundet en rytme i.
Er der noget at stille op for at forbedre min nattesøvn, så den i det mindste "kun" forstyrres, når der skal ammes? Kan vi stille hende i liften ind i tremmesengen på eget værelse allerede nu? Vi gjorde det med hendes storesøster, men jeg var altid i tvivl om, det var ok. Jeg har læst, at babyer helst skal sove på samme værelse som forældrene indtil de er 6 mdr gamle. Er der noget, vi bør passe på, hvis vi gør det? Større risiko for vuggedød? Hendes værelse ligger lige ved siden af vores soveværelse, så vi kan sagtens høre hende, men trods alt vil vi ikke så let høre hendes grynten. For hun kan vel nok sige til vha. gråd, at nu vil hun have mad?
Mange hilsner fra IMLO