Svar: De første sko - 18 mdr.
30. april 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Lotte
Dejligt at høre fra dig - han er blevet stor din dreng nu :o)
Du har fuldstændig ret i at de første sko bør være bøjelige i sålen.
Til de mindste børn, som begynder at rejse sig ved tingene og gå lidt rundt ved møblerne, er det vigtigt med små sko med skridsikre såler - det vil ofte være ruskindsåler og der er her tale om små skindsko, sutsko eller kravlesko, som sikrer at barnet ikke glider på gulvet.
Når barnet bliver større og begynder at gå mere omkring, går rundt udenfor, leger i sandkasse, går på græsset osv. som din dreng jo gør nu, så er der behov for rigtige sko. Det vil sige sko med vandtætte såler og dermed også sko, som naturligt blive lidt hårdere i sålen - men som dog stadig skal kunne bøjes forholdsvis let mellem tommel og pegefinger.
Derudover bør der være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at barnet risikerer at glide frem i den. Samtidig skal den dog være så bred, at der er plads til tæerne og hele fodens bredde. Det er altså vigtigt at fod og sko passer sammen, hvis foden glider i skoen er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast.
Derfor er det en god idé at vælge sko med snørebånd eller velcrolukning, så man har mulighed for at stramme skoen fast om foden, så den netop sidder godt. Skoen må derudover ikke veje for meget, barnet skal let kunne løfte sine fødder.
Skoen skal altså være fleksibel i sålen samtidig med at den giver barnets fod den rigtige støtte. Der er de sidste 10-15 år sket rigtig meget på skoområdet og især på fodtøj til børn. Man er blevet meget mere opmærksom på materialevalg, sålernes udformning, skoens pasform osv. Nogle sko virker måske udadtil ikke så bøjelige, men måden sålen er bygget op på giver alligevel fodens knogler og muskler mulighed for at arbejde frit og ubesværet. Skoene er bløde og åndbare og der er tænkt meget over materialevalg.
De helt små børn, det vil sige børn under 2 år, har meget bløde knogler og meget fedtvæv. De har næsten ingen svang og man laver derfor normalt de første sko med en lige læst, uden svangstøtte. Sålænge barnet ikke selv er begyndt at udvikle svang, så siges det at man ikke bør give barnet sko, hvori der er sat svang ...
Omkring 3 års alderen begynder muskler og svang at tage form i foden. Foden er fortsat blød og har brug for stor fleksibilitet, men den er ikke helt så bred og ligner nu mere en voksenfod. Fodtøj til børn i denne alder er derfor ofte bygget på en lidt anden måde, end til de yngre børn.
Når børn bliver omkring 8 år, så begynder fleksibiliteten i fødderne at forsvinde, men foden har fortsat behov for en fleksibel sko. Barnets fod virker i denne alder næsten trekantet, sådan at forstå, at det forreste af foden, tæerne er bredt og hælen er meget smal. Det er derfor stadig vigtigt at skoene passer til barnets fod og giver plads. Foden vil godt kunne tage skade af for dårlig pasform.
Først når vi er voksne, omkring 18 år, er foden fuldt udviklet ...
Så, det var lidt om sko og fødder, håber du er hjulpet videre på vej, fortsat god jagt på de rigtige sko og sommersandaler og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske