Svar: Mad til 4 1/2 mdrs. dreng
6. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg tror nu ikke at din sundhedsplejerske og jeg har så forskellig meninger. Det er altid vigtigt at se på sit eget barn og vurdere hvad behovet er her og ikke pute barnet ind i et 'skema'. Nogle børn spiser jo mere end andre.
Det kan efter min mening være en god idé at tilbyde børn små men hyppige måltider i stedet for store og få måltider og det er rigtigt at når jeg giver et forslag til en madplan med to måltider skemad, så kan man godt tælle sig frem til 7 måltider dagligt, men de to af måltiderne hedder 'evt.' og derfor kan det godt være fem, som din sundhedsplejerkse har anbefalet.
En kostplan kan se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Frokost: Grød og evt flaske
Eftermiddag: Flaske
Aften: Grød eller grøntsagsmos og evt. flaske
Sen aften: Flaske
Nat: Evt. flaske
Ovenstående er kun et forslag til måltider i løbet af en dag. Hvis din dreng tirves med 5 måltider så er det helt fint og du skal ikke presse ham unødigt. Børn der får flaske skal i princippes tilbydes dette efter behov, på samme måde som børn der bliver ammet.
Vurderingen af hvorvidt børn skal tilbydes mad eller selv sige til afhænger af barnets alder og trivsel. Det er derfor altid et individuelt skøn. Nogle børn bliver man nødt til at vække for at være sikker på at de får nok mad og andre børn kan snildt sove 5-6 timer, få mad og trives på det. Igen kan man ikke sætte børn ind i et 'skema', men man må altid se på det individuelle.
Igennem en brevkasse som den her, hvor det personlige møde mangler, er det begrænset hvor meget individuelt skøn jeg kan give. Jeg forsøger så godt jeg kan at vurdere situationen ud fra hvad personen skriver, men ofte vil det jo blive en mere generel betragtning. Selv om vi alle arbejder ud fra sundhedsstyrelsens retningslinier, så kan der derfor godt være forskel på det jeg siger og det egen sundhedsplejerkse siger:o)
Fortsat held og lykke med din lille dreng.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske