Svar: Læge kontra sundhedsplejerske
30. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Ayas mor
Jeg er ked af at høre, at du får så mange forskellige udmeldinger fra læge og sundhedsplejerske og jeg kan godt forstå du bliver forvirret og ked af det. Der er jo ingen tvivl om at du ønsker det bedste for din datter og bare gerne vil have at hun har det godt ...
Det er fint at du giver hende flaske, den dårlige samvittighed over det smider du lige væk. Din datter har brug for at få mælken, nutramigen er super god til hende og så ved du præcist, hvor meget mælk hun får. Det er nemlig meget vigtigt :o)
Som udgangspunkt skal din datter have mælk og ikke kogt vand. Der er ikke noget næring i vand og hun har behov for den nærende mælk for at vokse. Alt for meget kogt vand vil fjerne pladsen og lysten til den rigtig mælk og det dur ikke.
Jeg ved ikke hvad din datter vejer nu, men du skal gå ud fra at hun skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet i form af mælk. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 5500g nu, så skal hun have ca 900ml mælk i døgnet. Fordelt på 6-8 flasker dagligt (svarende til at hun spiser ca hver 3-4 time) så skal hun have mellem 110-150ml hver gang hun spiser.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover lidt videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til 3. lur, som ofte er den korteste lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Midt nat: Flaske og sover videre
Som udgangspunkt skal din datter altså have mælk og hun skal have nok at spise, hvilket efterhånden sandsynligvis er en hel del, jo mere hun vokser, jo mere mælk skal hun have. Jeg håber planen giver dig en idé om hvordan.
Kogt vand, som lægen har sagt du skal give hende, er kun til nødssituationer. Det kan være hvis hun græder ulykkeligt og du ved at hun er mæt af mælk, men hun kan bare slet ikke finde ro. Så kan du give hende en lille smule kogt vand evt. med lidt sukker (blandingsforhold 1 tsk. sukker til 100ml kogt vand). Det er dog meget lidt hun skal have af det! Ikke mere end 10-20ml givet på en engangsprøjte eller med en teske og herefter kan hun så få sutten, blive svøbt og lullet til ro.
Når din datter spiser, så skal du sørge for at holde hende igang, hun skal spise godt og effektivt at flasken og måske hjælper det hende, at du pludrer lidt med hende imens. Men det kan også være at det ikke hjælper, men derimod forstyrrer hende, så hun ikke rigtigt kan koncentrere sig om at spise. Derfor må du prøve at vurdere, hvor hensigtsmæssigt det er, at du snakker meget med hende når hun spiser.
Øjenkontakt er vigtig, ingen tvivl om det. Men det er vigtigt at du kan have øjenkontakt generelt med din datter. Ikke kun under måltider - hun må gerne lukke sine øjne, slappe af og falde til ro, når hun får mad. Hun behøver ikke koncentrere sig om flere ting på en gang. Men når hun er vågen, aktiv, mæt, glad osv. så skal du kunne snakke med hende, hun skal kigge på dig, I skal kunne indgå i en dialog, hvor du pludrer lidt, holder pause, så pludrer hun tilbage, holder pause og du svarer igen.
Hun skal kigge på dig, smile bevidst til dig nu, og tydeligt kommunikere med dig - med sit kropssprog og sin mimik.
Jeg håber at min forklaring og uddybning hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske