Brev:
Hvordan med sproget?
30. april 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hvordan med sproget?
Kære Helen.
Ja tak for dit svar omkring min mindste på 3 måneder. Vi glæder os så til at han ikke powernappe mere og tager længere stræk om dagen, og fortsætter bare med det vi gør med at prøve at hjælpe ham videre i søvnen. så må vi se hvordan det går fremover.
Nu til min store dejlige dreng der nu er 26 måneder. Han blev jo storebror præcis 3 uger før sin 2års fødselsdag og har bare klaret det så flot. på trods af han udover storebroderrollen også skulle forholde sig til en skrigende lillebror. Vi har virkelig også været fokuseret på at han ikke er så stor og ikke bare kan en masse ting selvstændig endnu. Bla. har han ikke skulle give nogle ting videre til lillebror, som han "troede" var hans. f.eks. barnevognen (han havde ikke sovet i den længe, så havde heldigvis glemt det havde været hans) vi lavede en ny pusleplads til lillebror i soveværelset istedet for det på storebrors værelse. Vi indkøbte en kravlegård hvor alle lillebrors ting er, og hvis den store gerne vil dele eller vise sit legetøj er det bare så flot, og han får meget ros for det.
Vi mærker ikke jalousi og på trods af den larm der kan være, med en lillebror der græder meget, er den store bare en glad og skøn dreng. Han prøver selvfølgelig grænser af ( han er jo 2år) og vil gerne meget selv og hjælpe til med alting, og det får han lov til på hans niveau. f.eks. elsker han at hjælpe med at lave mad, og så står han ved siden af med sin egen gryde og putter det samme ned i hans og røre rundt osv. hjælper med at rive gulerødder og putter tingene i den store gryde osv.. Det kan godt kræve lidt overskud både at passe på at han ikke lige får fat i knive, varme gryder osv. Men det er absolut det værd, at han føler han er med.
Udover det snakker han bare meget. hele tiden faktisk. Jeg er dog lidt i tvivl, om hvornår det skal være mere rent. Han laver sætninger med i hvert fald 4-5 ord og kan generalt mange ord, kan de fleste farver og elsker at kommentere alt der har med disse farver at gøre. Han er begyndt at lave fis og det er bare sjovt. f.eks. en dag han ville lege med modellervoks, og vi sagde det måtte han gerne, når han havde sovet til middag. Han gik straks ind i stuen, puttede på madrassen. lukkede øjnene et par sekunder og kom så ud igen og sagde " mig sovet, mig lege nu" mens han grinende kiggede op på os. næ nej kammerat den går ikke. Det var helt tydeligt at han godt vidste han lavede sjov, for derefter gik han nemt ind i seng og sov, og da han kom op, gik han direkte hen til modellervoksen. Elsker simpelthen denne alder hos ham.
Nå men hans udtale af ordene er ikke altid så tydelig. jo for os. vi forstår jo alt, og hører ham jo også hele tiden. hver gang han siger en sætning, gentager vi den, og snakker og synger generalt meget. Men hvornår er det at ordrerne skal være rene??? Det kan være svært at gennemskue om han er fint med eller hvad?? for har da mødt nogle som talte fuldstændig rent i hans alder. Men som sagt snakker han konstant, fortæller ting og siger lange sætninger.
Kærlig hilsen
Mor til 2 (forhåbentlig glade drenge)