Svar: Hvordan med sproget?
30. april 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Mor til 2
Tak for dit dejlige brev, hvor er det dejligt at høre, at alt forløber så fint :o) - og ja, det er en skøøøøn alder I lige nu oplever med storebror, det er så sjovt, når deres personlighed rigtigt spirer frem, også selvom det nogle gange giver ekstra frustration i dagligdagen for både store og små :o)
Det lyder bestemt som om at jeres dreng er rigtig godt med sprogligt og det er helt normalt at han ikke taler rent. Det betyder ikke spor, det der er vigtigt er at han taler, har lyst til at tale og kommunikerer med sit sprog - både verbalt og nonverbalt.
Det er i den forbindelse også vigtigt at I lytter og forstår, netop når I forstår. I må endelig ikke begynde at sige, at I ikke forstår hvad han siger eller lignende, for at få ham til at 'sige det rigtigt' eller at afkræve ham svar ' kan du sige ...'. Det fjerner nemlig al lyst til at tale og er bestemt ikke befordrende for hans selvværd.
Man siger normalt at børn helst skal lære at tale rent inden de starter i skole. Det vil altså sige i 5-6 års alderen. De fleste børn lærer at tale rent i 3-4 års alderen og hvis barnet i denne alder har problemer med udtalen, så vil man normalt blive henvist til talepædagog. Dette kører normalt helt automatisk, idet der er tilknyttet talepædagoger til de enkelte børnehaver, hvor man er opmærksom på barnets sproglige udvikling.
Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Børnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :o)
Man siger at der sker en ordspurt eller en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere... Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".
I 4-5 års alderen vil de fleste børn have et ordforråd der ligger mellem 1500-2000 ord og barnet fortæller lange historier. Barnet oplever desuden også 'ordets magt' og hvordan man kan bruge sproget på forskellig vis.
Jeg fik engang forklaret af en talepædagog, at man skal forestille sig at børn lærer ord lidt ligesom på en gammeldags båndoptager. De første ord man indspiller de bliver i lang tid sagt forkert. Derfor vil nogle børn sige deres første ord med forkert udtale længe - også selvom de rent faktisk godt kan sige andre og mere svære ord korrekt. Først når båndet er blevet spolet tilbage og spillet over flere gange, så vil de første ord som barnet lærer også blive udtalt korrekt.
Det synes jeg giver et meget godt billede :o)
Håber du kan bruge mine tanker videre frem, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske