Svar: Kost og ernæring - 4 mdr.
30. april 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Diana
Når din dreng er blevet 4 måneder og du oplever at han ikke bliver mæt nok på NAN 1, så vil jeg anbefale dig at skifte til NAN 2.
Så vidt jeg er oplyst, så er noget af laktosen i NAN 2 skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen og derved mætter NAN 2 lidt mere. NAN 2 indeholder mere jern, det er en fuldgyldig erstatning og netop lavet til børn fra 4 måneder, som har behov for lidt mere mælk.
Du fortæller at din sundhedsplejerske kommer og forklarer dig lidt om skemad og det er rigtig fint. Din dreng er jo stadig ikke ret gammel og det vil være helt fint, at du starter med at give ham lidt mere mælk, skifter til NAN 2 og hvis dette så ikke viser sig at være nok, så kan du starte stille og roligt op med lidt skemad.
Omkring introduktion af skemad, så skriver sundhedsstyrelsen:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost."
(citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint og barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Det er således ikke kun et spørgsmål om at få mere mad i din dreng, men også et spørgsmål om at han skal være parat på andre måder.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor meget mælk han drikker i døgnet og hvor mange flasker han får. Umiddelbart lyder det som om at han sover godt om natten og ofte kun får en flaske mellem kl. 20-06. Det lyder ikke som en dreng der har behov for mere mad - de fleste børn er 6 måneder inden de kan springe flasken midt nat over ...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Her kan du begynde med lidt grød, når du skønner han er parat. Du kan give grød af ris, majs, hirse, boghvede. Evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften 19.30: Flaske
Puttes til natten
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: Flaske mere eller mindre i søvne. Som sagt vil mange børn under 6 måneder fortsat have behov for flaske her ... :o)
Du skal være opmærksom på at der rent udviklingsmæssigt sker rigtig meget med din dreng lige nu. Han har brug for masser af stimulation, både fysisk og mentalt. Han skal aktiveres, leges med, tumles med osv. der skal ske noget i hans vågne perioder, han er ikke længere et spædbarn, men en lille baby, der har brug for masser af aktivitet.
Når du oplever ham pylret og utilfreds, så kan det sagtens hænge sammen med et behov for mere aktivitet, mere stimulation. Han skal have legetøj som interesserer ham og passer til hans alder. Han kan hurtigt blive træt af at se på det samme, så prøv at holde tingene lidt væk i kasser og tag kun lidt frem af gangen at kigge på, så der hele tiden er noget der er nyt og spændende.
Hjælp ham med at bruge sig selv fysisk, jo bedre han bliver motorisk, jo mere vil han også kunne ligge selv så på den måde arbejder tiden også for ham :o)
Hjælp ham med at trille, med at trække sig op i siddende stilling, cykle med hans ben, syng sange med forskellige fagter - f.eks. "hjulene på bussen" eller "lille Peter Edderkop" eller lignende. Jo mere jo bedre.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske