Svar: Råd angående min datters søvn søges
30. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Joan
Det er meget normalt at børn i 3-4 måneders alderen begynder at powernappe mere, når de sover om dagen og således begynder at have lidt længere vågenperioder imellem deres søvn. Hos jer lyder det dog som om at søvnbehovet for Olivia fortsat er stort og at hun stadig har brug for meget søvn i løbet af dagen.
De fleste børn vil i Olivias alder have behov for ca 15 timers søvn i døgnet. Ofte vil de sove ca 5 timer samlet i løbet af dagen og natten vil vare ca 10 timer. Jeres datter sover tilsyneladende lidt mere end dette idet hun ofte sover fra 20.30-07 = 10½ time om natten og 3 x 2 timer i løbet af dagen = 6 timer om dagen, altså nogle dage ialt 16½ time ...
Hun må naturligvis godt sove så meget, hvis hun har behov, det er bare mere for at sige, at nogle gange når hun vågner efter en kortere lur, så er det måske fordi hun ikke behøver sove mere og måske skal forventningerne til hendes søvn sættes en lille smule ned .. :o)
Det vigtigste er, at du holder fast i de 3 lure dagligt og forsøger at holde en nogenlunde fast rytme omkring dem. Derudover er det, som du også selv er inde på, rigtig vigtigt at du sørger for at aktivere hende, når hun er vågen. Hun har en alder nu, hvor hun mere og mere bevidst kigger efter ting, putter hænderne i munden, tager ud efter legetøj, smiler bevidst, begynder at kluk-le, triller fra mave til ryg osv. og du skal hjælpe hende med at gøre alle disse ting, når hun er vågen.
Hun skal aktiveres, stimuleres både fysisk og mentalt, samtidig med at du naturligvis så også skal hjælpe hende med at koble fra, lukke verden ude, svøbe hende, trille hende en tur osv. når hun skal sove.
I takt med at hun bliver ældre, så begynder hun naturligt også at sove anderledes. I takt med at hun begynder med skemad, så vil det også stille og roligt påvirke hendes dagsrytme og der sker således hele tiden små ændringer.
En overordnet plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Formiddag: Ammes
puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes
puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover sin 3 lur
Aften: Ammes
Puttes til natten, spise ofte lidt hyppigere om aftenen for at fylde sig op til natten.
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes
Som du kan se lyder planen her altså meget som de allerede kører hos jer - derfor er det også tiden der skal arbejde lidt for jer :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske