Svar: Prøver grød - Men ingen succes
30. april 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Det at din dreng åbner munden, når du kommer med skeen, drejer hovedet efter skeen, siger veltilfredse lyde og tydeligt bedre kan finde ud af frugtmosen end grøden siger mig, at du måske laver grøden for tynd.
Det kræver en vis teknik at føre maden med tungen tilbage i svælget og synke og nogle børn har rigtig svært ved dette, hvis grøden er tynd som vælling. De er jo vant til at malke med tungen, når de drikker/spiser og så kan de ikke finde ud af det, når de pludselig skal noget andet. Derfor synes jeg at du i første omgang skulle prøve at lave grøden mere som en rigtig grød - altså lidt mere fast i konsistensen, så han bedre kan føre den med tungen tilbage i svælget.
Du kan også forsøge med en anden form for ske, en silikoneske der er blød og eftergivelig kan nogle gange være rigtig god at starte med.
Hvis det ikke virker, så synes jeg du skal prøve at holde en pause i en uges tid eller to og se om han så er blevet mere parat :o) Hos jer lyder det dog umiddelbart til at være et konsistensproblem og det er jo til at løse ...
Rigtig god weekend, med masser af appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske