Svar: Skal amning springes over?
30. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Susanne
Det er rigtigt, at I nu skal igang med skemaden og det lyder umiddelbart rigtig fint det du fortæller. Det vil være rigtig godt at tilbyde skemad fast 3 gange dagligt og derudover kan du begynde med lidt mad i hånden.
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at gumle i, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes og puttes i barnevognen som nu ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen og ammes.
Powernapper måske
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, lidt af jeres sovs osv. Vand af kop og kan igen få lidt i hånden at gumle på.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20-20.30 som nu. Tidspunktet afhænger af hvorvidt hun har powernappet sen eftermiddag eller har sprunget den over. Sover i egen seng.
Sen aften/tidlig nat 23-01: De fleste børn har stadig behov for mælk her ... Sover derefter videre i egen seng.
Med hensyn til mængden af mad, så er det fint med 10 skefulde eller ½ dl. Det behøver ikke være store mængder af gangen, det er fortsat mælkeindtaget som fylder mest, men det er en god idé at have måltiderne liggende på nogenlunde samme tid hver dag. Det er en god idé at forsøge at finde en rytme, og at tilbyde skemad og mad i hånden inden du lægger til brystet. På den måde skaber du appetit til maden og følger efter med mælken.
Det er meget flot at din datter allerede kommer op i kravlestilling og det lyder som om at hun er motorisk rigtig godt med. Det gør ikke noget at hun i øjeblikket ikke triller særlig meget, det har hun gjort før og lige nu bruger hun kræfter på andet. Det skal nok komme igen :o)
Hjælp hende fortsat med at bruge sig selv fysisk, lave bevægelege med hende osv. I er godt på vej.
Håber du hermed er hjulpet videre og har fået lidt ro :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske