Svar: Mavekneb og tigerspring?
30. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Mattis mor
Tillykke med den lille dreng, det lyder som om at I har haft en lidt svær start, det har været svært at få amningen igang og det har krævet lidt ekstra ressourcer. Det er meget flot at du har forsøge at stimulere brystet med brystpumpe og malke ud, så din dreng kunne få din mælk ved siden af modermælkserstatning - det er et stort arbejde og det han har fået er godt for ham. Samtidig lyder det dog også som om at du nu skal til at prioritere dine ressourcer og hvis du føler mælken ikke længere er der og det kræver for meget at stimulere og malke ud - så fred være med det.
Du skriver at din mand har allergi og at I derfor er startet med Profylac. Det er en god beslutning, alternativet til Profylac kan være Nutramigen - begge er specialerstatninger som har dokumenteret virkning i forhold til at forebygge allergi. Det har Den syrnede allomin ikke, så i forhold til forebyggelse af allergi, er det ikke den du bør vælge ...
Den syrnede allomin er dog god til børn med tendens til træge maver, det lyder dog som om at din dreng ikke umiddelbart har effekt af denne erstatning og med afføring ca hver 4 dag, så synes jeg I skal give ham laktulose dagligt. Det er uhyre vigtigt at hans mave bliver holdt godt igang og det lyder meget ud fra din beskrivelse som om at det er i maven at problemerne ligger.
En anden mulighed kunne være NAN H.A. hvor proteinerne er delvist spaltede. Det giver for det første en vis forebyggelse af allergi (dog ikke som ved Nutramigen og Profylac) og så fremmer det ofte optagelsen af mælken, hvorfor også NAN H.A anbefales til børn med tendens til træge maver.
Det er dog ikke sikkert at erstatningen alene kan gøre det og jeg synes derfor du skal supplere med laktulose 2 gange dagligt. Din dreng må få 1 ml pr kg han vejer, det vil sige at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så må han få 3 ml morgen og 3 ml aften. Du kan så skrue lidt op og ned i dosis, indtil du fornemmer at der er effekt. Hvis han får den mængde mælk som er hans udregnede behov, så bør han som udgangspunkt have afføring en gang i døgnet. Jeg er overbevist om at hvis I får gang i maven og så vil du opleve en helt anden dreng, som vil være lagt mere rolig og også spise langt bedre, når han får mad.
Det at han tydeligt vægrer sig, slipper flasken, græder osv. når han har spist lidt, tyder på at han har svært ved at kapere maden i maven - og det skyldes sandsynligvis at der går så mange dage imellem afføringerne. Du kan måske også mærke forskel, når han har haft afføring - så spiser han måske mere roligt?
Det plejer at gå forholdsvis hurtigt når man skifter fra en modermælkserstatning til en anden - men, hvis din dreng efter 3-4 dage endnu ikke har haft afføring trods skift af erstatning, så har han jo sandsynligvis fortsat en eller anden form for prop i maven fra den anden erstatning. Du må her tale med lægen om hvorvidt det vil være nødvendigt at give ham f.eks. et lille klyx i endetarmen, for at få det ud.
Sukkervand kan have en kortvarig effekt og hjælpe ham til ro, lige der, hvor han græder allermest - ofte er det en god idé, at give ham en sut samtidig med. Blandingsforholdet til sukkervand er 1 tsk sukker til 100ml kogt vand og det er meget små mængder man skal give. Det skal ikke fylde i maven, men i stedet give ro i maven - og det gør det, fordi sukker virker smertestillende. Det bør ikke bruges hele dagen igennem, men på det tidspunkt, hvor du oplever at han har fået mad nok, og stadig har rigtig svært ved at finde ro - bare græder og græder - så vil de 2 ml sukkervand og en sut, hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og få slappet lidt af og i den situation er det hos jer helt okay.
Du kan også forsøge dig med en anden type flaskesut. Jeg har fået positive tilbagemeldinger på den ny BabybornFree flaske som er fri for Bisfenol A. Flaskesutten her skulle være med en luftventil som minimerer indtaget af luft, når barnet spiser. Du finder den under 'superlinks' her på siden.
At tigerspring og udvikling spiller ind kan naturligvis ikke udelukkes og det er fint at du har disse tanker med dig. Jeg synes generelt godt at de angivne uger kan variere lidt fra barn til barn og netop at din dreng er født et par uger før tid, kan godt flytte tidspunkterne for tigerspringet lidt ... At din dreng tydeligt reagerer mest med gråd i forbindelse med måltiderne, tyder dog på at det er her synderen skal findes og ikke i alder og udvikling.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske