Svar: Nu er vi ved at være helt fortvivlede
1. maj 2009
Alder:
22 mdr.
Kære frustrerede forældre
Der er ingen tvivl om at jeres drengs søvnproblemer hænger sammen med det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Jeres drengs søvnassociation er brystet. Han er afhængig af brystet for at kunne sove, han kan ikke finde ud af at falde til ro uden at få brystet og det er det I skal lære ham. Han skal lære at falde i søvn uden denne afhængighed, og når han vågner om natten og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen, så skal han kunne det uden at få bryst.
Han er næsten 2 år nu og I har lært ham at få brystet, når han er træt og har brug for hjælp til at overgive sig til søvnen. I kan ikke gå ud fra at I fra den ene dag til den anden kan ændre denne vane og tro at det går uden problemer. Det er som du selv skriver "nu I betaler prisen" og der er kun en til at ændre det - og det er dig.
Din dreng vil ikke længere selv sige fra overfor brystet. Det er dig, der skal tage en beslutning om at nu er det slut. Du kan ikke forvente at han gør det og derfor skal du gøre op med dig selv, hvad amningen betyder for dig. Du kan stadig godt amme ham, når han skal sove og lade ham falde i søvn på denne måde, men så vælger I den metode, fordi I begge synes det er dejligt. Men hvis du ikke synes det er dejligt mere, så er du nødt til at stoppe amning - så skal det være slut nu. Og det kan her ikke nytte at du nogen gange ammer og andre gange ikke gør. Din dreng kender jo ikke klokken og han kan slet ikke forstå hvorfor han nogle gange får lov og andre gange ikke gør. Han vil bare gerne ammes.
Han behøver ikke bruge sut, brystet kan sagtens erstattes af en kop mælk, som senere bliver til en kop vand, en godnathistorie og en sutteklud. Når han er ked af det, kan han trøstes på mange andre måder, - brystet behøver han ikke mere, tryghed og nærhed kan han få på mange andre måder. Ernæringsmæssigt kan han spise sund, god og varieret mad og behøver ikke længere få din mælk. Så du skal gøre op med dig selv, hvad du vil med amning - hvorfor du fortsætter og hvad din prioritering er i den forbindelse.
Og ja, det kan godt være at du er nødt til at flytte væk i en weekend, simpelthen fordi når du ikke er der, så er amning udelukket. Det kan også være at det er for hårdt for jer begge og så må du være hjemme, lægge dig med ham, holde om ham osv. men ikke længere amme ham. Det er slut og det skal du fortælle ham. Fuldstændig ligesom når mælkekartonen på bordet er tømt, når bogen smækkes i osv. - det er slut, der er ikke mere og du gestikulerer med dine hænder som tegn på slut. Det samme må du gøre med brystet, fortælle det er slut og så tilbyde et alternativ - få en kop mælk eller vand at drikke, putte med en bamse, få en godnathistorie, bare sidde på skødet og putte, blive holdt om, vugget lidt osv. så han mærker at du er der, men han bliver ikke længere ammet.
Når din dreng lærer at sove uden at være afhængig af brystet, så vil far naturligt også kunne tage over. Jeres nye rutine vil være blive puttet i sengen (og en større åben seng kunne her være en god idé), du eller far sidder ved siden af ham på sengekanten, han mærker jer, I har fysisk kontakt. I læser en bog, han ligger ned, kigger billeder osv. få måske en tår vand og putter sig igen. Får sin sovebamse, sutteklud eller hvad han nu finder tryghed ved - substitut for brystet - og så skal han sove.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, så I får truffet den beslutning der er bedst for jer alle, for hele jeres familie :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske