Svar: Så sov dog! - 11 mdr.
1. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Line
Det lyder som om at der sker rigtig meget med din datter lige nu, hun rejser sig, går omkring, bruger sig selv motorisk rigtig meget - det betyder at hun på en gang har rigtig svært ved at finde ro, fysisk ro og samtidig øver hun sig hele tiden - både når hun skal overgive sig til søvnen, men også når hun endelig sover. Det betyder også at hun netop i kraft af sine motoriske udfoldelser nu begynder at opleve mere og derfor også drømme mere - hun har derfor også en mental uro, flere drømme, svært ved at sove.
Det er som du skriver en periode I skal igennem og netop i takt med at hun motorisk bliver bedre til at komme omkring, så falder der stille og roligt også mere ro på hende, når hun skal sove.
Du kan ikke gøre så meget andet end du allerede gør - hun bliver holdt fast i barnevognen når hun har sele på og bliver naturligt frustreret over dette. Det er fint at lade hende sidde op i vognen, kigge lidt på verden - blive fyldt med mentale indtryk - tril hende evt. en tur, læg middagsluren sådan at det passer med at du skal op at handle eller lignende og lad hende sidde i vognen og kigge på verden. Når hun så viser sig parat, viser træthedstegn, så lægger du hende ned og hun kan sove mere roligt.
Når hun skal sove i sin seng om aftenen, så lad hende tumle rundt. Hun må gerne sove på maven, det gør ikke spor. Hvis hun har svært ved at få sig lagt rigtigt, så må du hjælpe hende, hold hende i hånden, lad en beroligende hånd ligge på hendes krop, stryg hende lidt på kroppen, masser hendes små fødder - giv hende lidt fysisk kontakt, der får hende til at slappe lidt af rent fysisk. Syng en sang for hende, sid lidt hos hende stille og roligt.
Søger hun underholdning, leg, sjov og ballade og synes det er skønt at du sidder der, så må du gå fra hende. Vær kun væk i ca 3 minutter, vend tilbage, hjælp hende til ro igen, få dynen om sig, sut, sovebamse osv. Kærtegn hende lidt igen, berolig hende osv. og gå så igen.
Nogle gange må man benytte en vekselvirkning mellem at være der, blive der hos hende, og andre gange må man gå frem og tilbage - det afhænger helt af hvad signaler hun sender, hvad behov hun har.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske