Brev:
4 mdr. og muligvis skæv ryg
2. maj 2004
Alder:
4 mdr.
4 mdr. og muligvis skæv ryg
Kære Helen Lyng Hansen
Mine tvillingedrenge trives grundlæggende godt og er et par glade fyrer, der pludrer løs til forældrenes store begejsting.
Jeg har tidligere skrevet for at søge råd om, hvordan og hvornår små børn må sidde i div. stole ift at passe på ders små rygge.
Nu har jeg fået at vide, at man ved at holde barnet i hoften med hovedet nedad (?), kan se om, barnets ryg er skæv ved, at ryggen drejer til den ene side. Desuden skal man kunne se det på folderne i huden under ballerne - men denne test har jeg ikke helt forstået.
Kan du forklare mig sidstnævnte?
Jeg har testet begge drenge, og den mindste har klart en bananformet ryg, når han bliver holdt i hoften. Folderne under ballerne er heller ikke synkrone.
Han er ikke meget for at ligge på maven, men kommer et par gange hver dag på maven. Men kun et par minutter, da han ellers bliver sur. Der er dog en bedring. Den største tvilling løfter som regel hovedet fint, men synes heller ikke, at det er så sjovt at ligge på maven. Hvor længe skal de ideelt kunne ligge på maven? Jeg vil selvfølgelig ikke lade dem ligge, hvis de græder, men hellere gøre det oftere.
Er der andre måder, vi kan træne en ryg på?
Hvad kan man gøre ved en skæv ryg på så lille et barn?
Vi har ladet dem sidde uden støtte ud over, at vi holder dem i hænderne, som vi trækker dem op ved. Det er en leg, som de er absolut begejstret for, men den er de måske for små til endnu (de er 66 cm/7 kg og 63cm/6kg)?
Som du ser, bor vi i udlandet og har ikke adgang til kiropraktorer f. eks., men vil kunne opsøge en i DK om et par måneder.
Mange tak for en fantastisk brevkasse.
En tvillingemor